Podľa evolučnej teórie sa každá vlastnosť, ktorú máme (psychické a mentálne vlastnosti z toho nevynímajúc), vyvinula postupnými zmenami v genetickom materiáli, v ktorom sú tieto vlastnosti zakódované do podoby sledu znakov.
To značí, že ak nejakú vlastnosť máme, tak v nejakej podobe už bola u našich predkov.
Dôležité je uvedomiť si, že samotné zmeny v genetickom materiáli sa objavujú náhodne.
To, či niektorá zmena prežije, alebo nie v ďalších potomkoch rozhodne tlak prostredia.
Ak je zmena výhodná, tí jedinci, ktorí ju v sebe majú, majú viac potomkov ako tí, u ktorých sú zmeny nevýhodné pre prežitie.
Postupne v populácii takto prevládne hromadenie výhodných zmien.
Všetky psychické vlastnosti, každá forma správania, je adaptáciou organizmu na prostredie.
Ak šimpanzy alebo ľudia znásilňujú samice, tak to nie je preto, že sú zlí hnusáci posadnutí diablom, ale zrejme toto správanie bolo z nejakých dôvodov výhodné pre prežitie druhu. Inými slovami, mutácia génov, ktoré riadia správanie samcov voči samiciam tak, že ich v určitých situáciách znásilňujú, môže viesť napríklad k tomu, že sa presadia v populácii gény mohutnejších a silnejších samcov, čo vedie v súťaži medzi tlupami ku komparatívnej výhode, a tieto mutácie génov preto postupne v populácii prevážia. To, pravda, môže byť v iných spoločenských systémoch organizmov nevýhoda, preto sa tam znásilňovanie nepresadí, napríklad preto, že je dôležitejší pre prežitie genofond samice, ako samca.
Nuž a teraz prichádzam k momentu, ktorý by nesporne nastal v diskusii s mnohým čitateľom.
Už počujem námietku:
ale človek predsa nie je iba stroj z génov, má predsa aj pocity, myslenie, racionálnu analýzu, nerozhoduje sa predsa na základe nejakých úvah o vhodnom, či nevhodnom genofonde!!!
V tejto chvíli nechajme bokom otázku, či to isté nerobí aj šimpanz.
Obráťme námietku takto: a odkiaľ a na základe čoho sa berú tie pocity a úvahy, tá racionálna analýza?
Pocity sú málokedy racionálne vysvetliteľné.
Pocit sympatie je, alebo nie je, skrátka je tu bez „lebo“. Mnohé (ja tvrdím, že všetky) rozhodnutia začínajú pocitom, ktorý predurčí smer celej reťaze súvislostí, ktoré vedome vnímame ako racionálne rozhodnutie. Pri kontakte muža so ženami (a samozrejme naopak) spôsob jednania je vopred predurčený mierou záujmu napríklad o pohlavný styk, a podľa tohto nevedomého rozhodnutia vopred sa určujú racionálne nástroje toho kontaktu.
Na počiatku každej myšlienky, každého rozhodnutia, každého činu človeka je vopred určený základný výber, ktorý vnímame ako pocit. Neraz, ak spätne hodnotíme, analyzujeme, naše konania, cez bariéru racionálnych argumentov dospejeme ku základnej motivácii, ktorú už nevieme vysvetliť - dospejeme k pocitu.
Psychoanalýza a iné liečebné psychologické praktiky sa snažia presne o to isté
- dospieť k tej základnej motivácii.
Komentáre
Daimonion, po prečítaní tejto časti s rozpakmi dospievam k pocitu,
Ale aj nad potrebou samice vybrať si dominantného samca spomedzi všetkých, ktorých má k dispozícii (aby nebola ona a jej potomstvo ohrozené), k čomu samozrejme priraďujem aj jej schopnosť vymeniť jedného samca za druhého v okamihu, keď to miesto ,,dominantnosti" v jej výbere nahradi ktosi iný.
Je zarážajúce, ako sa v svojich pudoch skutočne podobáme na zvieratá a že sú tie pudy naozaj často silnejšie, než to, čo sa na nás nabalilo v priebehu vývoja ako nadstavbový proces. Len potom neviem, načo sme si vytvorili tú hierarchiu hodnôt a systémov, keď v konečnom dôsledku svoje pudy tak slabo ovládame...
Hm, Daimonion, a keď som už použila slovo ,,rozpaky" - ako ich vysvetľuje evolucionizmus?
Rozprávkárka - musím vyjadriť potešenie z tvojich otázok,
Na každú otázku by náležala skutočne obsiahla odpoveď. O sexuálnom správaní človeka bude v tomto seriáli reč, takže niektoré otázky skutočne predbiehajú udalosti a sú známkou hĺbavosti.
Preto sa pokúsim iba o pár podstatných poznámok.
Evolucionizmus je myšlienkový koncept, ktorý sa pokúša vysvetliť svet, vytvoriť jeho konzistentný model, hlavne na základe vedeckého poznania. Nič teda neospravedlňuje. Lenže faktom je, že jeho dôsledkom je strata predstavy slobodného konania človeka. Človek je takou istou súčasťou celku ako iné zvieratá, či plyny, alebo kamene. Evolucionizmus človeka z prirodzeného chodu sveta nevyčleňuje, ako to robia náboženstvá, či rôzne filozofie, hlavne humanistické.
Ďalšiu vec, čo som si z tvojich komentov vybral je veta: "Je zarážajúce, ako sa v svojich pudoch skutočne podobáme na zvieratá..." A toto bude súvisieť aj s tými rozpakmi.
Ak veríš v Boha-Stvoriteľa, tak veríš v to, že stvoril človeka výnimočného, iného ako sú iné tvory. Taká viera je v poriadku, a má svoje dôsledky, ktoré si v rámci nej musíš riešiť.
Ak však veríš v to, že ťlovek je produktom miliardy rokov trvajúceho vývoja, tak zároveň nemôžeš veriť v jeho výnimočnosť a nemôžeš byť prekvapená, že sme v mnohom rovnakí, ako iné zvieratá. Človek je zviera, ako každé iné. Má pre seba špecifické adaptápcie na prostredie, tak ako každý druh má pre seba špecifické adaptácie na prostredie. Mestá, polia, fabriky, štáty, atď to je špecifická adaptácia človeka na prostredie. Je to veľmi úspešná adaptácia, náš druh sa vďaka nej rozšíril z Afriky po celej planéte.
Ale vôbec to nie je najúspešnejšia adaptácia. Podľa mojej mienky sú najúspešnejším druhom druhy ríše Protozoa - teda napríklad baktérie. Sú úplne všade, sú tu už aspoň 3,5 miliardy rokov a budú tu ešte dlho po nás. Dokonca aj v tele každého z nás ich je 10x viac ako našich buniek. Tomu hovorím úspešná adaptácia. A to nehovoriac ani o tom, že podľa niektorých evolučných bilológov v podstate tvoria akoby jeden organizmus - dokážu si totiž medzi sebou odovzdávať informácie, podobne ako bunky v našom tele.
Takže ak miesto žena a muž píšem samec a samica, robím opak toho, ako sa zvykne bežný človek vidieť. Ľudia sa bežne vyčleňujú z prírody aj pojmovo. My SME zvieratá a to, čo sa nám zdá, ako nezvyčajné oproti iným zviratám je u nich tak isto v nejakej podobe. Zvieratá myslia, rozprávajú sa, majú svoju kultúru, majú svoju psychiku tak ako my, len niečo v trocha inej podobe a niečo v inej kvantitatívnej miere.
Takže tie rozpaky nie sú nič iné, ako skutočnosť, že určitý model prostredia, ktorý je súčasťou tvojej hlavy sa dostáva do konfrontácie s nejakým iným, ktorý tu čítaš. Ten čítaný sa pokúša v tvojej hlave usadiť a vytlačiť memy modelu, ktorý je integrálnou súčasťou tvojho JA. Toto je pociťované ako hrozba z okolitého prostredia podobne, ako keď sa v stepi pohne okolitá tráva a obyvateľ stepi to zaregistruje. Musíš cítiť prinajmenšom neistou. Prvé, čo každá hlava robí je, že sa snaží cudzí memplex odmietnuť. Veď oba memplexy, vlastný aj cudzí bojujú v tej hlave o prežitie. Každá nová myšlienka je prirodzene najprv odmietaná. Rozpaky sú miernou formou tejto obrannej reakcie.
Daimonion, ďakujem za vysvetlenie a v súvislosti s tým mi napadajú ďalšie otázky,
DvC, jedna nie príliš podstatná, no jednako námietka...
„Ak veríš v to, že človek je produktom miliardy rokov trvajúceho vývoja, tak zároveň nemôžeš veriť v jeho výnimočnosť a nemôžeš byť prekvapená, že sme v mnohom rovnakí, ako iné zvieratá.“
súhlasim s tým, že človek, ktorý príjme evolucionistický pohľad na svet, by nemal byť prekvapený, že sme v mnohom rovnakí ako iné zvieratá, ba že de facto zvieratá SME...
no čo sa výnimočnosti človeka týka, prečo by sme v ňu nemohli veriť?
pravda, nie v zmysle výlučnej a univerzálnej nadradenosti, ale v zmysel úžasu nad tým, do akej podoby človeka sformovali evolučné adaptačné mechanizmy...
v rovnakom zmysle môžeme uvažovať trebárs o baktériách, chobotniciach či slonoch...
teda ty máš ale zaujímavé otázky, len čo je pravda :)
Iné cicavce sa vyjadrujú hlavne nonverbálne. Či poznajú humor je predmetom sporov rôznych etológov. Boli nejaké pozorovania u psov a u šimpov, či bonobo, ale faktom je, že pokiaľ sa to nedokáže pomocou mapovania v mozgoch pomocou ct-čka, tak sa môžu hádať koľko sa im ráči.
U psov bola schopnosť smiať sa dokázaná pomocou CT. Zaujímavé je, že u vlka, ako predka psa nie. A tak je otázné, či u psa nie je smiech adaptáciou na život v sociálnom prostredí ľudí. Pes je vôbec pre mňa zaujímavejší druh, ako šimpanz. Pes totiž asi ako jediný tvor na tomto svete má dve sociálne schémy správania. Inak sa správa v tlupe s ľu´dmi a ainak v tlupe psov.
Irónia a sarkazmus je forma poníženia súpera pomocou jeho zosmiešnenia. Takže niečo so schopnosťou smiať sa by to malo mať spoločné.
Zaujímavá je otázka, akú úlohu má vlastne schopnosť smiať sa v sociaálnej komunikácii. Ak sa vyvinula, musí nejakú úlohu plniť, v prírode nič nie je zbytočné. Zbytočné veci sú nemilosrdne prírodným výberom eliminované. Neviem odpovedať.
vieš wyslúžilec
Ja som sa nedávno zoznámil s fungovaním ríše Protozoa a žasnem a žasnem a žasnem... Ak sú nejakí "páni plnéty", tak to nie sme my, to mi ver.
V podstate dokonca môžeš hovoriť o "inteligencii", o "kultúre" a podobné veci (napríklad aj o "myslení") ale v úplne inej forme, ako si v našej antropocentrickej podobe predstavujeme. Vlastne z istého uhlu pohľadu skutoční mimozemšťania na tejto planéte sme my: mnohobunkové organizmy. :)
irónia a sarkazmus sú špecifická forma vyjadrenia agresivity...
Daimonion, predsa by som sa vrátila k jednej otázke, na ktorú si mi včera povedal, aby som nepredbiehala... :-)
U primátov je však zrejme spoločná jedna črta, že niektoré prejavy sexuálneho správania pociťujú ako ohrozenie (predpokladám, že je to spoločné u samcov aj samíc).
Ta otázka tuším znela, prečo sa pri prvotnom náznaku sexuálneho správania u žien dvíha obranný mechanizmus, t.j. - ktosi sa ma chce dotknúť a ja ho automaticky capám po ruke... ?
sexuálny výber samíc sapientov
re tvoju otázku je dôležité, že u všetkých pohlavne sa rozmnožujúcich druhov je pohlavný výber na samici. Samica si vyberá pre svoje potomstvo najlepší genofond medzi samcami. Preto jednoducho iba "nedá", preto sú tie všelijaké rituály u vtákov, ale aj u rýb a iných stavovcov. Samci môžu byť menej vyberační, pretože v období párenia môžu svoje g´ény investovať do veľa samíc s rôznou kvalitou genofondu - je to len táto investícia. V etológii sa to nazýva parents investment - rodičovská investícia - a nejako sa aj kvantitatívne stanovuje pre jednotlivé druhy. Samica okrem vajíčka musí investovať aj nemalé fyziologické zroje, musí spotrebovať viac potravy a podobne. Preto je obecne výrazne starostlivejšia v pohlavnom výbere.
Niekde samci investujú viac, ako iba spermie. U pvúkov, ale aj u niektorých druhov hmyzu (napríklad modlivka), ak samec po kopulácii včas neujde, samica ho zožerie, je preto aj výrazne väčšia a silnejšia ako samec. Samec teda investuje okrm spermie aj svoje bielkoviny :ň
Prírodný výber zabezpečí, že u týchto druhov prevážia menší samci ako samice, pretože samica si radšej vyberie menšie samca, u ktorého získa aj bielkoviny a má viac vajíčok a väčšiu šancu na rozmnoženie svojich génov, ak väčšieho a silnejšieho samca, ktorý síce dáva gény, ktoré vedú sná´d k silnejšiemu potomstvu, ale zároveň znižuje pravdepodobnosť, že z menej vajíčok niektoré prežije. Aj to pohlavný výber rieši dve protichodné otázky. Na jedne strane je výhodné mať pokiaľ možno najsilnejších potomkov, ale zároveň treba zvýšiť pravdepodobnosť prežitia pokiaľ možno najviac potomkov. Výsledok je, že samec modlivk je iba nepatrne menší aby samica mala dostatočnú fyzickú prevahu, ale zároveň nie je moc malý, takže potomkovia nie sú stále menší a menší.
Daiomonion, vďaka, pravdupovediac, aj keď mnohému z pohľadu evolucionizmu ešte nerozumiem,
Iba tak na okraj, bude to mať len týchto päť častí, alebo viac?
po dohode s
Daimonion, dúfam, že tam rozoberieš aj také typické medzivzťahové prejavy,
DvC, téma „Medzi mužom a ženou“ zahrňuje nielen partnerské vzťahy...
veď práve, wyslúžilec,
žiarlivosť je zakódovaná geneticky
DvC, rodičovstvo zatiaľ na blogzine nebolo v centre pozornosti možno aj preto, že...
Daimonion, keď si už spomenul memplex slobody, čo pod ním chápeš?
Rozprávkárka,
Daimonion, sloboda vo vzťahu muža a ženy podľa mňa patrí tiež na pôdu blogzinu,
Nateraz prajem pekný deň, zatiaľ dovidenia, vďaka za pekné čítanie.
skús si Rozprávkaárka zadefinovať čo to je sloboda
daimonion
To značí, že ak nejakú vlastnosť máme, tak v nejakej podobe už bola u našich predkov.
Dôležité je uvedomiť si, že samotné zmeny v genetickom materiáli sa objavujú náhodne. "
Prvý krát objavenej zmene nepredchádza nič. Takže nie každá zmena bola u naších predkov.
Prečo zmeny DNA vnímaš ako výsledok náhody ?
Daimonion, definícia slobody je zrejme rovnako obtiažna ako definícia závislosti...
sygon - náhoda
Tak napríklad replikácia DNA je síce zložitý mechanizmus, ale predsa len postavený na určitých pravidlách vzťahov medzi určitými proteínmi a samotným DNA reťazcom. Vždy prebehne v rámci kauzality týchto vzťahov, tzn konkrétne v tomto prípade pomocou van der Waahlsových síl medzi molekulami.
Lenže čo ak v procese replikácie, práve v tej chvíli v tom replikovanom mieste preletí nejaký energeticky významnejší prvok kozmického žiarenia a miesto písmena C sa v replikovanej molekule objaví písmeno G. To je z hľadiska kauzality replikácie DNA náhodný prvok.
Nie som si istý, či som odpovedal na to, čo si sa pýtala.
daimonion
sygon - prirodný výber
@daimonion
Toto nie je odbehnutie od témy. Slovami skvelého baliča (voľný citát): "ženy je možné utiahnuť na 3 veci. Jednou z nich je sloboda, na to utiahnete každú ženskú."
wyslúžilec
a obyčajne sa pod nimi skrýva hnev a ešte hlbšie nejaká podoba zranenia..."
publikované: 31.07.2008 10:27 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný
veľmi výstižné a pravdivé . preto sa k tajekto forme utiekajú ľudia , ktorí sú slabí v hľadaní iných riešení .
qdisk a rozpravkarka o slobode
Qedisk, ten tvoj skvelý balič síce možno rozumie ženám,
O slobode
ZZdar, pojem slobody existuje, a teda musí čosi značiť, i keď nevieme čo. Podľa mňa sa pod slobodu myslí možnosť plniť svoju vôľu.
K tomu, čo som napísal vyššie: na tom, že nevieme čo je sloboda, nezáleží, pokiaľ to vie oná žena ;).
@Rozprávkarka
Ako vieš, že to, čo pod slobodou myslíš ty sa markantne odlišuje od toho, čo si pod svojou slobodou predstavujú iné ženy?
nieco
Zvierata nie su stroje (preco asi vznikla Ochrana zvierat) a znasilnena samica moze kvoli traume zabit mlada, ktore z toho vzniklo.
A urcite sa geny chcu presadit aj v tom pripade, kedy sa samce a samice vrhnu na samcov, aby do nich vnikli.
Re: igqwerr