Naši najbližší príbuzní podľa genetického časovania sú šimpanzy a bonobo, od ktorých nás delí asi 6 miliónov rokov.
Je to veľa, či málo?
Táto otázka v sebe skrýva pomerne komplikované pozadie a v zásade na ňu nie je jednoznačná odpoveď. Ovšem ak sa pozrieme na rastúce poznatky o tom, ako sa správajú najmä šimpanzy a bonobo, tak sa dajú nájsť veľmi mnohé vlastnosti, ktoré máme s nimi spoločné z pohľadu našej témy:
· Zložito organizované a hierarchizované society (tlupy).
· Teritoriálne správanie, teda obrana vlastného územia pred inými tlupami.
· Agresivita k samiciam (šimpanzy).
· Agresivita v rámci postavenia samcov. To sa týka hlavne šimpanzov. Pokiaľ v súboji nižšie postavený samec porazí dovtedajšieho vodcu, často súboj končí vážnymi zraneniami, či smrťou porazeného samca, pričom býva spravidla vykastrovaný, aby nemohol mať potomkov.
· Agresivita k iným tlupám, najmä šimpanzy, ktoré sa dokonca vydávajú na vojenské výpravy proti iným tlupám, podobne ako ľudia.
· Altruistické správanie.
· Schopnosť vytvárať vlastné kultúry, ktoré sa odovzdávajú medzigeneračne učením.
· Výber partnera na párenie je hlavne na samici, aj keď u šimpanzov si často vynúti alfa samec styk násilím.
Ovšem pri promiskuitnom styku je výber partnera čisto na samici.
Ovšem pri promiskuitnom styku je výber partnera čisto na samici.
· Promiskuita samíc. U bonobo existuje dokonca veľmi široká škála sexuálneho správania, podobne ako u ľudí - homosexuálne, bisexuálne správanie, vymýšľanie rôznych sexuálnych praktík, a to všetko za účelom vytvárania zložitých hierarchických vzťahov.
· Prostitúcia. Prostitúcia, ktorú chápeme ako získavanie prostriedkov odplatne za poskytnutie pohlavného uspokojenia, je vlastná aj samiciam šimpanzov a u bonobo dosahuje úplne pravidelného a masového výskytu.
· Ifanticída, teda zabíjanie mláďat, ktoré ale má pravdepodobne u jednotlivých druhov rôzne príčiny.
U bonobo veľmi zriedkavé, u šimpanzov a ľudí častejšie.
U bonobo veľmi zriedkavé, u šimpanzov a ľudí častejšie.
Ale nájdeme aj podstatné rozdiely:
· Starostlivosť o mláďatá je u ľudí organizovaná prevažne v párových rodinách,
zatiaľ čo u šimpanzov a u bonobo je ponechaná na samice.
zatiaľ čo u šimpanzov a u bonobo je ponechaná na samice.
· Tlupy sú u človeka (a čiastočne u bonobo) organizované do párových rodín,
zatiaľ čo u šimpanzov sú samice oplodňované hlavne alfa samcom, prípadne
promiskuitne a s vysokým rizikom ostatnými sexuálne frustrovanými samcami.
zatiaľ čo u šimpanzov sú samice oplodňované hlavne alfa samcom, prípadne
promiskuitne a s vysokým rizikom ostatnými sexuálne frustrovanými samcami.
Viem si predstaviť ako sa teraz mnohí ohradzujú, že snáď ľudia majú na rozdiel od opíc rozum, no nie?
Rád by som prisvedčil, ale žiaľ - neprisvedčím.
Ja totiž nedokážem povedať, čo to rozum je. Reč? No aj šimpanzy majú svoju reč, hlavne reč tela.
Majú svoju kultúru, ktorú si odovzdávajú učením, neustále sa rozprávajú svojím vlastným spôsobom, majú svoje rituály,
ktoré pripomínajú náboženské obrady ľudí a vyjadrujú ich vzťah k prostrediu, ktoré obývajú.
Majú svoje morálne normy. Používajú nástroje, skúmajú svoje prostredie.
Majú zrejme všetko to, čo my, len v menšej miere.
Rozdiel medzi nimi a nami je iba kvantitatívny, nie sme obdarení ničím, čo by tu v miere rovnakej, alebo menšej už nebolo.
Prečo je tomu tak?
Komentáre
AD/Tvoja posledná veta
No, Daimonion, keď tak čítam tie naše príbuzenské vzťahy,
A vôbec, čo je to vlastne snívanie?
Inak, DvC, blahoželám Ti k príbuzenstvu.
cokomilka, no toto nie je vvýskum
Rozprávkárka - snívanie
Ja som istý čas aktívne vykonával psychoanalýzu a jej zásadnou súčasťou je aj výklad snov klienta. Mám z toho zmiešané pocity. Podľa mňa sú sny vnútorne konzistentné, a preto nesúhlasím s tvrdením neurológov, že sny sú v podstate zvyškové reakcie neokortexu pri utlmovaní činnosti mozgu.
Myslím, že aj iné zvieratá majú erotické sny. Mal som psíka, sučku, ktorá v období hárania niekedy v noci hýbala končatinami, ako keď uteká. Vydávala aj zvuky. Či to bol erotický sen - neviem, ale sen to určite bol.
Daimonion, a ako to vyzerá s fantazijnom? Čo je vlastne schopnosť
Neodlišuje nás práve fantazijno od ríše zvierat?
súhlasím s tebou
tých rozdielov je asi viac...
asi sa dokážeme (ľahšie) zbaviť niektorých návykov...no to možno dokážu aj primáti...
ale už tie slovíčka v zátvorke naznačujú, že rovnakými schopnosťami disponujú aj primáti...
asi nám niektoré veci, ktoré majú naši príbuzní, chýbajú...teda zanikli, alebo ich používame úplne inak ako primáti (napr. cerenie zubov-úsmev, nie odstrašenie súpera, v človeku, na ktorého sa usmievam nevnímam ako nepriateľa, ale naopak)
a ešte strach zo smrti, neviem, či ho majú aj primáti v čase, keď nie sú ničím/nikým ohrození...
idem si čítať, aby som vedela lepšie reagovať
prajem pekný deň :)
Rozprávkárka - fantázia
U človeka túto vrodenú schopnosť neokortexu, ako všetky schopnosti, využívajú memy na svoje šírenie. Vytvárajú modely prostredí, ktoré v skutočnosti nikdy nemôžu nastať, ale stroj na vytváranie týchto modelov v mozgu (fantázia) sôži teraz na replikáciu týchto memov, nie na úspešné prežitie človeka.
marika - muži a reč
To má svoje zaujímavé dôsledky. Napríklad násilie na ženách. Muži sú prenasledovaní pre fyzické násilie na ženách. Je však pravdou, že tomuto násiliu často predchádza pomerne rafinované psychické, slovné, násilie žien na mužoch. Ženy sú v tom úplne dokonalí majstri. Spoľahlivo vycítia slabé miesta mužov v ich vnútornej pocitovosti a cielene na ne útočia.
Zreejme je to evolučná adaptácia na sociálnu situáciu v tlupách našich prapredkov, kde fyzicky silní samci mali v drsnom prostredí výhodu voči samiciam, a samice takto získavali prístup k zdrojom, ktoré boli u mužov, napríklad k ulovenému mäsu.
Sxchiopnosť samíc manipolovať prostredníctvom sociálnej komunikácie so samcami je pozorovaná aj u šimpov.
diuška - rozdiely
Strach zo smrti asi majú aj primáti, pri mŕtvom blízkom primátovi sa správajú inak ako pri cudzom. Slony asi tiež, majú pohrebné rituály.
No a oslobodenie od prostredia? To sná´d nie? My si vytvárame prostredie, ale sme neoddeliteľnou súčasťou toho prostredia. Akáže sloboda? my sme prostredie a prostredie je zložené z nás. Jednota nedeliteľnosť bytia.
niekedy až žasnem nad tým, čo som vysmolila hm
:) k tej smrti
a k tomu prostrediu...nie je pre nás problém vymeniť ho a žiť niekde inde...
vymeniť prostredie a žiť inde
ňo a teraz ideš cez pocity :)
alebo inak povedané, môžeme zmeniť miesto, kde žijeme bez toho, aby sme zanikli...teda na našej planéte, dokážeme zvládnuť aj horšie podmienky (aj keď možno nie dlhodobo) a prežijeme...sme v tomto flexibilní...aspoň myslím, alebo sa mýlim?
nie nemýliš sa,
My máme vysokú variabilitu memov, preto si dokážeme okolo seba prispôsobiť prostredie.
Lenže pozor - v tomto implicitne vnímame prostredie len ako to fyzické, teda biotop, planétu... Lenže my sme produktom dvoch replikátorov, preto v našom vnímaní existuje vnútorné prostredie - egoplex, cez ktoré všetko interpretujeme a posudzujeme. Toto prostredie je rovnako dôležité, ako to tzv. životné. Ak som hovoril, že ak sa presťahuješ do rakúska, tak by to chcelo zmeniť aj egoplex, ale to nikdy nedosiahneš. Tvoje vnútorné prostredie iba prekladá to vonkajšie, podobne ako keď sa na severnom póle zabalíš do kožušín, či do vyhrievaného bungalovu. Preto radšej budeš žiť uzavretá v ghette rovnakých cudzincov, ako si ty.
Daimonion, a čo potom také túlavé duše ako ja, ktoré láka všetko nové
náš druh je túlavý
Usadlý spôsob života prišiel s pripútaním sa k pôde pred 30 tisíc rokmi.
Túlanie je nám prirodzené, to ale nie je to isté, ako sa usadiť niekde.
Rozprávkarka, kým túlavá duša spolu so všetkým neodhadzuje aj ošatenie...
:)) a možno je na tom najhoršie to,
Daimonion, mňa zaujíma, prečo po toľkej domestifikácii oných stepných opíc
Čert, pre teba nič nie je tragické, dokonca ani to, že sa v zrkadle tých našich egoplexov a memplexov
Jediné, čo ti vadí, že tá opica má zábrany zhodiť zo seba šaty. Prečo asi, hm?
:-)
Aký memplex to v tebe víťazí, že nechceš vidieť opice zaodeté, len sporoodeté, alebo vôbec neodeté?
Rozprávkarka, víťazí memplex pravdymilovnosti.. veď akáže si "nahá opica", keď si zaodetá, hm???
Čert, ten tvoj meplex pravdymilovnosti vidí len po tie zaodeté šaty
Na to treba znovu múdry vedecký výklad, lebo mám dojem, že sa zas tvoje širokorozvetvené memplexy pobijú s tvojim egoplexom!
Rozprávkarka, sa Ty len nestrachuj o môj egoplex...
Však ja sa nestrachujem o tvoj egoplex, ale o svoje šaty!
Rozprávkarka, vari sa len nebojíš, že Ti ukradnem Tvoju kamizolu Viliama Tella???
Ja sa nebojím, ja dávam tým, čo mi siahajú na kamizolu, po prstoch...
A vôbec, mám otázku na Daimoniona. Prečo je prvým popudom ženy
Hovorím o tom prvom momente: ktosi mi siaha na kamizolu a ja mu hneď capnem po prstoch...
Rozprávkárka a túlanie
reč
Nebolo by od veci rozumieť reči zvierat, možno na tom nižšom stupni vývoja takéto "nedostatky" riešia celkom jednoducho :-)
Rozprávkárk - nepredbiehajme,
marika a reč
Reči zvierat sa venuje etológia, a evolučná psychológia je vlastne etológia jedného druhu - Homo sapiens spiens.
Daimonion, ja len, že vždy chcem všetko vedieť prvá... :-)
daimi :)
a to nie je podplácanie, ani nechcem, aby si bol ku mne a mojim neodborným komentom zhovievavejší ;)) ani ja nebudem, napíšem ti každú svoju pochybnosť a tak mi napadá, že ak porovnávame primáty a nás (nie baktérie), sme v tom vzťahu k životnému prostrediu odlišní, či nie? vlastne to súvisí s rozvinutou štruktúrou mémov...
hm, hovoríš, že egoplex nemožno zmeniť? podľa mňa aj ten podlieha evolúcii, zmene a možno aj človek prekonáva niekoľko zmien egoplexu za svoj život, pokiaľ prijme iný memplex, ktorý doň zasiahne...alebo nie?
nuž tak
Určite je správne hľadanie spoločného, len by nemalo skĺznuť do absurdít. Ja to teraz preženiem a začnem tvrdiť, že človek je napr. vlastne kus dreva, lebo sa skladá z buniek a tie majú veľmi podobnú stavbu, obsah uhlíka, vodíka a kyslíka... u človeka aj u dreva. Teraz to preženiem ešte viac a budem tvrdiť, že človek je v skutočnosti železný klinec, lebo je v ňom toľko železa ako v klinci a ostatné zložky jeho tela sú z hľadiska klinca nepodstatnou prímesou. Samozrejme moje tvrdenia sú nepravdivé a moju nepravdivosť dokladajú práve rozdiely medzi porovnávanými subjektami.
Zrejme preto aj v láske je ľudská opica charakteristická práve svojimi rozdielmi. Najväčšie rozdiely v láske, v porovnaní s inými opicami, asi spôsobuje naša inteligencia. Sme inteligentnejší než ostatné opice. Mňa napríklad až tak nezajímajú naša spoločné znaky s opicami. Sú a treba sa z nich poučiť. Mňa by viac zaujímalo, ako pôsobí inteligencia človeka (sme rôzne inteligentní ľudia) na prežívanie a vnímanie lásky. Prežíva a vníma inteligentnejší človek lásku intenzívnejšie, ako menej inteligentný? Ktorá zložka inteligencie nás robí zaľúbenými? Iba mémy? Prečo sa zaľúbime nečakane? Čo je ten ľudský motor lásky? Prečo muž a žena nehľadajú lásku len ako prostriedok na rozmnožovanie, ale aj ako niečo úplne iné, chápané ich inteligenciou?
Ján, ak to (trochu) preženiem, potom mi z Tvojho komentu vychodí, že...
dia, nuž to je tak,
Inak na diskusie o evolúcii som si zriadil fórum diskus.daimonion.sk, kde sa môžeš bohato realizovať, prípadne ak sa zaregistruješ aj vytvárať vlastné témy.
Podľa mojej mienky nám mémy vytvorili v hlave systém abstraktných symbolov, ktoré našim predkom uľahčili modelovanie prostredia, a to bolo primárne dôležité pre produkovanie technológií prežitia. Vďaka tomu si dokážeme oveľa viac prispôsobiť prvky prostredia vlastnej genetickej výbave, ako iné organizmy.
Egoplex - a to teraz je isto môj názor - sa u nás vytvára v štyroch etapách. V prvej, ešte vnútromaternicovej, sa vytvára hlavne tá časť ega, ktorú máme spoločnú s inými cicavcami. Tá sa pred pôrodom zastaví, pretože sa musí zastaviť rast hlavy, aby plod bol schopný prejsť pôrodnými cestami.
Po narodení sa začne druhá fáza, kedy vlastne dorastie hlava, a vtedy sa vytvára konkrétna forma reči, konkrétne základné sociálne a iné memplexy. Táto fáza je v určitej miere spoločná s primátmi a trvá myslím do troch rokov.
Potom sa vývoj mozgu zastaví, teda rfyziologicky, ale nezastaví sa memeticjky. Vtedy sa vytvorí vlastne hrubá schéma egoplexu a model prostredia. Nie náhodou sme vtedy schopní učenia najviac. Táto fáza je pre náš druh jedinečná a trvá do puberty. Žiaden iný druh nemá pubertu. V puberte nastáva posledná, tretia fáza fyziologického a sociálneho vývoja mozgu. Prečo je to tak - čestne poviem, že neviem. Je možné, že vytváranie egoplexu je tak zložitá činnosť, že sa musí vytvárať vzhľadom na hardvér a jeho nároky na zdroje tých 10-12 rokov. No a v štvrtej fáze, teda v puberte sa robí to, čo u iných primátov nastáva na záver ich rastu, ale vlastne kontinuálne, teda vtvorenie sociálneho modelu prostredia a vlastného miesta v ňom. Po ukončení tohoto vývoja je už egoplex hotový, jeho základnä štruktúru nie je možné meniť a hotový jedinec už musí so svojou výbavou dožiť. Malé zmeny sú možné, a sú samozrejme aj realizované.
Vekom dochádza k zmene funkčnosti organizmu, tak aj mozog funguje v priebehu času ibnak. Inak sa muž chová, keď produkcia testosterónu neustále zaplavuje jeho neuróny a neustále ovplyvňuje jeho rozhodovanie a inak v neskoršom veku, kedy testosterómn poklesne a memplexy sa ľahšie naväzujú aj na iné pocity - a ajhľa povie sa, že muž sa ukľudnil, zmúdrel.
Podobne aj ženy sa správajú pod vplyvom pohlavných hormónov inak, ako po menopauze, alebo počas tehotenstva, kedy začnú fungovať iné hormóny. Podľa hormonálnej situácie sa naväzujú iné memy a memplexy.
Iste, je možná aj zásadná zmena, ale tá vyžaduje celoživotné cvičenia, ako sa pokúšajú budhistickí mnísi, a otázka je , či aj tí náhodou nemajú určitú základnú genetickú výbavu, ktorá im to umožňuje.
jan opäť ako minule
No a o jednostrannosti. To isté by som mohol povedať ja tebe. Také tvrdenie je o ničom. Ak sa chceš baviť o tých rozdieloch, tak vravíš, že inteligencia. Fajn. Najprv mi teda povedz čo to podľa teba je inteligencia. A ja ti poľahky dokážem, že aj iné organizmy ju majú, aj keď v inej miere.
jan a ešte aby som nezabudol
wyslúžilec,
Tak ja neviem..Ktoré časti o mne hovoria že som muž, to netreba dlho hľadať. Ktoré, že som žena, nuž akosi ani moc neviem.
No a zaľúbený? Do svojej inteligencie? Hmm... nejak som nezbadal, asi nie je do akej....:)))
Zaľúbený do ženy? O tom trochu viem...
Ján, veď ako zaľúbený do ženy môžeš byť zaľúbený (aj) do jej inteligencie.. :)
daimonion
Chcel som poukázať práve na rozdiel v inteligencii ako možného základu rozdielu v pozeraní a vnímaní lásky u rôznych živočíchov ako i ľudí samotných. Ja netvrdím, že iné živočíchy inteligenciu nemajú. Ja iba tvrdím, že ju máme medzi primátami najvyššiu a to zrejme aj ovplyvňuje naše vnímanie lásky.Že práve pre lásku, sa mne zdajú najpodstatnejšie pre človeka rozdiely medzi primátami a to konkrétne v inteligencii. Popritom nechcem popierať, že ľudia majú v láske aj mnoho spoločného s inými primátami.
Teším sa na pokračovanie tvojich príspevkov a snáď v nich nájdem mnoho odpovedí na moje otázky.
wyslúžilec,
ako ťažké, ba vlastne nemožné
http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv?p_po=-1&p_pattern=inteligence+zv%ED&p_gt=1
Ján, že som to s tou inteligenciou pootočil?
Tvoju slabosť pre inteligenciu (žien) som si všimol už dávno :).
kedy je žena inteligentná chuapci, hááá?
diuška, že kedy je žena inteligentná???
aha :) takže vtedy,
link ešte raz
http://www2.rozhlas.cz/stream/00460017.mp3
daimonion - "u šimpanzov sú samice oplodňované hlavne alfa samcom"
Uvádzaš to ako jeden z podstatných rozdielov medzi človekom a opicou.
Podľa toho je promiskuita našich geneticky najbližších príbuzných jav skôr zriedkavý ako bežný.
Na sex má právo len alfa samec.
Samica nemá právo výberu a často je ním znásilňovaná.
Aj ostatní menej zdatní samci majú smolu a ... frustráciu ako Brno :)
"Vrznú" si len potajomky, narýchlo a s rizikom výprasku.
Hmmm, teda žiadne SLOBODNÉ "orgie" každého s každým :)
Ale sú tie opice zaostalé !:)
Človek by mal pre tie utláčané úbožiatka čo najskôr zorganizovať školenia sexuálnej slobody !:)
Ten druhý výrazný rozdiel medzi človekom a opicou sa v ekonomicky vyspelých krajinách čoraz rýchlejšie odstraňuje.
Starostlivosť o mláďatá sa závratnou rýchlosťou presúva len na plecia matiek.
Takže, milý daimonion, teším sa na tú historickú elipsu :)
Opice a ľudia budú čoskoro opäť na nerozoznanie :)
monami, kým budú samice ľudského rodu sebavedomé a prezieravé (ako Ty)...
DvC, pripájam sa k diuškinmu oceneniu trpezlivosti...
wyslúžilec - vážim si tvoje ocenenie
Iná vec je, že ja tu pre verejnosť robím niečo, čo by mal robiť na Slovensku niekto iný. Ja nie som vedec, iba amatérsky mysliteľ, ktorý sa snaží čo najlepšie reprodukovať stav súčasného vedeckého poznania o človeku a prírode celej. No a na sú tu na Slovensku vedci, ktorí si platení z našich daní robia v tejto oblasti vedu, napríklad doc. Ladislav Kováč, ale ani ich nenapadne, aby niečo z toho vracali verejnosti. A to je vec, ktorá ma teda značne serie. A potom, keď si publikujú nejakú knihu, tak si ju musíš kúpiť, hoci si tých darebákov živil celé roky.
No ale s tým nič nespravíme, pravda.
V Čechách je aspoň server www.osel.cz, kde sú ochotní českí vedci publikovať krátke správy z vedeckého sveta upravené tak, aby boli pre verejnosť zrozumiteľné. A má veľkú popularitu. U nás stačí zaprdeným akademikom iba natŕčať ruku s poukazom na podiel z HDP, ktorý je nižší, ako inde v EU. Peniaze áno, služba verejnosti nie.
DvC, popularizácia vedeckých poznatkov u nás na Slovensku fakt nemá veľkú tradíciu...
v tejto súvislosti mi schádza na um aj iná možnosť než čakať na zmenu paradigmy „Peniaze áno, služba verejnosti nie“...
čo stojí v ceste amatérskemu mysliteľovi ako Ty, aby sa úlohy popularizátora v oblasti evolucionistických teórií chopil nielen na nete, ale aj v podobe popularizačných knižiek?
čo tak urobiť prvý krok a ponúknuť Tvoje nou-hau vhodnému vydavateľovi?
a čo sa týka našej „nie vždy hladkej minulosti v rôznych diskusiách“, vari nebola až taká tragická.. alebo bola??? :)
Daimonion
Darebáci sú podľa Teba aj učitelia, lekári a všetci ostantí, ktorí žijú z Tvojich daní?
Je fan vidieť niekoho, kto na jednej strane siaha po vedeckých poznatkoch a na druhej strane nazýva vedcov darebákmi.
monami - promiskuita
zelenarusalka opäť, ako vždy
wyslúžilec - a máš dojem,
No a na knihu si netrúfam. Vioeš, napísať popularizačnú knihu vyžaduje spoluprácu práve s tými vedcami. Ja som dosť samotár a kontakty nepestujem a aj tých pár, čo som mal, som zrušil. Pre mňa je možnosť inštitucionálne neobmedzenej možnosti publikovať na nete maximum toho, čo potrebujem. Chýbajú mi organizačné schopnosti a potrebná dávka diplomacie, aby som bol schopný presvedčiť vedcov, aby niečo pre verejnosť aj robili, a potom ich naháňať, a neustále otravovať... však si editor, tak asi máš predstavu.
Ale nie... také zlé to naozaj nebolo :)
DvC, vôbec nemám pocit, že svojimi písačkami aspoň niečo nerobíš...
keby si texty, ktoré publikuješ na nete, upravil do knižnej podoby, nemyslím si, že by to vyžadovalo intenzívnu spoluprácu s vedcami a že by si ich musel naháňať a neustále otravovať - to by bolo vecou vydavateľa...
Tvoja úloha by spočívala "len" v napísaní príťažlivého, zrozumiteľného a možno aj trochu provokatívneho textu, a také Ty písať vieš...
wyslúžilec - pozri na to trebárs aj z tohoto uhlu
DvC, Tvojim námietkam sčasti rozumiem...
ak určitú oblasť vedeckého poznania dobre popisuje nejaká kniha, neznamená to, že nemá zmysel písať ďalšie.. má to zmysel jednak preto, že vedecké poznanie sa vyvíja, a jednak preto, že o tej istej veci možno písať z rôznych hľadísk a v rôzne širokom kontexte...
a čo sa týka peňazí, to obvykle nie je biznis autora, ale vydavateľa...
súhlasím, v mnohom máš pravdu
A navyš sa nezbavím pocitu, že na to nemám a že by som tým robil prácu za niekoho iného.
A vlastne - čo máš proti internetu? Však tu si to prečíta kto chce, kto nechce si neprečíta ani knihu.
V časoch Zamarovského ľudia viac čítali knihy, dnes viac internet.
DvC, proti internetu nemám vôbec nič...
daimonion
Rozdiel medzi nimi a nami je iba kvantitatívny, nie sme obdarení ničím, čo by tu v miere rovnakej, alebo menšej už nebolo.
Prečo je tomu tak? "
Otázke asi nerozumiem, na čo si sa vlastne pýtal ?
Človek je výrazne iní, sexuálnym správaním - sex mimo ovulácie, schopnosťou samice postarať sa o dieťa samostatne , dĺžkou tehotenstva, vekom, keď potomok je samostatný , spoločenským zoskupením, schopnosťou aklimatizovať sa skoro na akékoľvek prostredie . Sme dosť iní aj kvalitatívne .
sygon
Len ešte poznámnka - my nie sme schopní sa aklimatizovať na každé prostredie, sme schopní si každé prostredie upraviť tak, aby sme v ňom prežili. Iba baktérie sú schopné sa aklimatizovať v každom prostredí, dokonca aj v kozme.
daimonion
Toto rekurzívne vnímanie som u teba pár krát postrehla. Akoby všetko čo je , muselo byť v nejakom množstve pred tým.
To však nepostihuje ani len moment, keď sa stretne DNA od otca a od matky. Však vznikne niečo čo nebolo nikdy pred tým. Keď sa začnú prejavovať recesívne gény začnu sa diať zaujímavé veci s druhom , toť vsjo.
To čo uvádzam napríklad všetko trebárs akože môže súvisieť s tým, že sa predĺžilo nosenie dieťaťa. Preto sú matky viac fixované na dieťa. Pretože sa nedokázala postarať o dieťa sama , inklinovala k tomu udržať si nejak samca. Aby sa to stalo , potrebovala byť sexuálne aktívna aby mužíček neubzikol. Aby sa to stalo, potrebovala kus maskovať ovuláciu . Atď. Proste stačí občas malá zmena možno kvantitatívna a dojde k zmene kvalitatívnej. V podstate je jedno ako sa to nazve . Lenže miera "dĺžka tehotenstva" v priesotre bez času nemusí byť vôbec kvantitatívnou zmenou . Záleží od priestoru , od miery ktorú si tam definujeme.
Niekomu môže prísť zaujímavé hľadať spoločné prvky s predkami, pre mňa nie. Zmena počasia , podnebia, lokálnych podmienok, čohokoľvek môže dať všanc vlastnosti, ktoré nielenže neboli u druhov alebo neboli vôbec nikde. Z toho vyplýva, že nejde o kvantitatívnu zmenu pre mňa, kedže sa nevyskytovala v menšom kvante u predchodcov. Okrem toho je uvažovanie kvantitatívneho alebo kvalitatívneho rozmeru pre obmedzených ľudí , zaťažených vzťažným sústavami a nízkodimenzovanými priestormi , v podstate len slovná hra. My niesme schopný to rozlišovať veľmi.
Aklimatizaciu berem , mas pravdu .. Ja uz secko uvazujem tak naraz, ze jednosmerne implikacie pouizvam len v pisani. Myslim ,ze aj clovek sa vie aklimatizovat , a to prave zmenou svojho prostredia ;) otázka pohľadu.
Daimonion
Je od teba veľmi pekné poukazovať na spoločné črty s inými živočíšnymi druhmi.
Taktiež je od teba veľmi pekné istým spôsobom antropomorfizovať iné živočíšne druhy, čím sa pravdepodobne snažíš nám, bezcitným humanoidom, ich priblížiť.
Ale prečo?
Čo týmto sleduješ? Na čo sa snažíš poukázať? Že máme chorú kultúru? Snažíš sa vymedziť v bodoch a pravidlách, čo je pre nás prirodzené a čo treba dodržiavať a zvyšok nech "táhne doprdele"? Alebo propaguješ cez cestu vyvinutia pocitu medzidruhovej spolupatričnosti vegetariánstvo? Alebo si vedec, ktorý spravil rozsiahly výskum a tu prezentuje jeho výsledky? (Neštandardné, prinajmenšom... osobne to teda považujem za riadne hlúpy krok, ale každý si vyberá inú cestu, ako sa priblížiť k masám.) Či sa snažíš "prevrátiť všetkých na svoju vieru"?
Ja sa pýtam prečo a ty mi môžeš síce odpovedať "prečo nie?", ale...
myslím, že skôr než večné rozjímanie je teraz potrebné konať. Zmiernil si dnes niekomu trápenie, alebo budeš v mene prirodzenosti vyhlasovať takýto zásah za zbytočný a tých, čo pomáhajú, za pokrivených civilizáciou...?
Skús niekedy len tak žiť a nechcieť víťaziť...
PS: Oprav si trochu svoju homepage, v Opere vyzerá strašne.