Podľa biologickej klasifikácie patríme medzi :
Doména
|
Eukaryota
|
Ríša (regnum)
|
Živočíchy Animalia
|
Vývojový stupeň
|
Epitelovce Eumetazoa
|
Skupina
|
Dvojstranovce Bilateralia
|
Vývojová vetva
|
Druhoústovce Dueterostomia
|
Kmeň (phylum)
|
Chordáty Chordata
|
Podkmeň (subphylum)
|
Stavovce Vertebrata
|
Nadtrieda (superclassis)
|
Čeľustnatce Gnathostomata
|
Stupeň
|
Štvornožce Tetrapoda
|
Trieda (classis)
|
Cicavce Mammalia
|
Rad (ordo)
|
Primáty Primates
|
Podrad (subordo)
|
Celistvonosoblížne Haplorhini
|
Nadčeľaď (superfamilia)
|
Hominoidovce Hominoidea
|
Čeľaď (familia)
|
Hominidi Hominidae
|
Podčeľaď (subfamilia)
|
Hominini Homininae
|
Rod (genus)
|
Človek Homo
|
Druh (species)
|
Homo sapiens
|
Poddruh (subspecies)
|
Homo sapiens sapiens
|
Ako vidno, pokiaľ sa chceme zaoberať tým, kto sme, akí sme a odkiaľ prichádzame,
je naše začlenenie do stromu života jednou z dobrých možností, ako začať.
Pokiaľ máme veriť vede, tak čím ďalej v tom strome pôjdeme ku koreňu (v našom prípade ku začiatku tabuľky), tým menej vlastností nájdeme spoločných medzi nami a organizmami, ktoré nie sú vo vývojovej vetve, do ktorej patríme. Súčasne by malo platiť, že aj v rámci uvedenej vývojovej vetvy čím ďalej od nášho poddruhu smerom ku doméne, tým tak isto nájdeme kvantitatívne menej spoločných vlastností.
Pre naše zamyslenie nad vzťahom medzi mužom a ženou z toho vyplýva vcelku logický záver, že pokiaľ sa naše vlastnosti vyvíjali miliardy rokov smerom k nám, čokoľvek, čo dnes sme, má nejaké korene v minulosti.
Ak chceme vedieť, prečo sa správame tak a nie inak, je dobré hľadať to spoločné,
čo máme s našimi príbuznými v strome života a zároveň to, čím sa odlišujeme.
Ba dá sa povedať, že aj to, čím sa odlišujeme, neprišlo zrazu z ničoho nič,
ale muselo mať svoje korene v evolučnej minulosti.
Komentáre
No, byť zároveň podkmeňom, nadtriedou, podrodom, nadčeľaďou, podruhom i druhom
Zdravíme, majstre...
Takže sledujúc dôkladne svoj rodokmeň, som epytelovec... A to toho lovca už máme tak dlho zakódovaného v sebe, hm?
A čo sa tak vrátiť až do Veľkého tresku? Však zárodok nášho bytia bol až tam, či nie?
rozprávkárka - nuž asi je to moja chyba
No a správne si poukázala na ten Big Bang.
Tvoja poznámka totiž nie je nič iné, ako konštatovanie, že sme neoddeliteľnou časťou celku tohoto vesmíru a ak chceme rozumieť sami sebe čo najviac, tak sa z tohoto celku máme vyčleňovať čo najmenej.
Daimonion, neviem prečo mám taký pocit (a tu mám zase otázku - ako by si vôbec pocit definoval),
Prajem pekný deň.
kto sme?
Ak chceme rozumieť nám, tak veľa zistíme zo správania týchto príbuzných
Daimonion, ešte k tej literatúre a umeniu, o ktorom si písal (nebudem k nim zaraďovať blogy, čo ťa nudia),
Na rozdiel od teba, ktorý chceš všetko zjednodušiť a zjednotiť, si však myslím, že literatúra a umenie robí z tejto jednotnej škály prežívania niečo jedinečné a neopakovateľné, pretože každý vnem je jedinečný a neopakovateľný. Je to ako strom, ktorý má široko rozvetvené konáre, jeden kmeň, no potom zase široko rozvetvenú korunu.
Básnické rirovnania si neviem odpustiť... :-))
rozpávkárka - o pocitoch
Pocit je motivácia k akcii. Motivácia vzniká ako reakcia na vnútornú a vonkajšiu situáciu organizmu. Ak chýba nejaká látka, organizmus má pocit hladu. Ak sa u pohlavného organizmu vyskytne vhodná situácia, v dohľade partner na párenie, vhodné páriace obdobie, partner vykazuje vhodný genofond - reakciou je motivácia k páreniu, ktorú organizmus vníma ako pocit.
mem nemôže byť jedinečný a neopakovateľný
Ak niekomu prevyprávaš ten príbeh z knihy, tak už sa zreplikuje v tvojej verzii, teda nie presne a vzniká nový mem, ktorý je už trocha odlišný od jeho predka. A ak ten jedinec tvoje rozprávanie replikuje ďalej šíria sa už viaceré verzie toho istého memu v populácii. Poľahky sa stane, že rôzni potomkovia toho istého memu dorazia do tej istej hlavy a tá si musí vybrať. Nastáva prírodný výber. Takto postupne v populácie preváži niektorá verzia pôvodného memu. Tá úspešná v prírodnom výbere vyhrala na úkor tej neúspešnej.
To je veľmi zjednušená teórie memov.
DvC, teoreticky by mém jedinečný byť azda mohol...
wyslúžilec - v tomto význame je jedinečný každý
DvC, v akom význame si použil pojem "jedinečný" v komente z 11:48?
Daimonion, vieš čo mi pripadá zvláštne? Že si sa ocitol medzi typickými ženskými príbehmi, ktoré ti viac menej pripadajú nudné,
Lenže táto schéma je vlastná každému ľudskému životu. A druhé, čo mi pripadá zvláštne, akoby si ty sám osobne túto schému vôbec nepoznal, či skôr ju nechcel nechcel poznať. Nie je v tomto prípade také prísne vedecké nahliadanie na škodu veci? Nemyslím tým blogzin, ale teba. Nevytváraš tak sám sebe sito, cez ktoré neprepúšťaš to, čo je pre iných neopakovateľné a jedinečné?
ja nepovažujem žiaden mem za jedinečný
Prepáč, Daimonion, naozaj sa s tebou nechcem hádať, no niekedy mám dojem,
DvC, niežeby to bolo extra dôležité...
vari skutočnosť, že niečo (gén, mém, ...) z niečoho pochádza, je kontraindikáciou jedinečnosti?
a tiež mi znie nepresvečivo tvrdenie, že myšlienková konštrukcia sa stáva mémom až v okamihu replikácie.. vari ju mémom nerobí už jej replikovateľnosť?
Rozprávkárka - asi takto
Za láskou je napríklad iba pár jednoduchých procesov. Len schopnoť produkovať memy z toho tvorí tú húštinu relácií medzi zdanlivo nesúvisiacimi prvkami.
wyslúžilec a jedinečnosť
Lenže sám osebe pojem jedinečnosť je bezobsažný, kým ho nedávaš do súvisu s nejakým opačným pojmom, napriklad nedeliteľnosť bytia. Až v tejto súvislosti získava pojem jedimnečnosti svoj obsah.
Uvediem príklad. Kľudne môžem povedať, že každý jednotlivý organizmus je jedinečný. No iste, inak by som ho od ostatných nevedel rozlíšiť. Lenže ke´d začnem rozoberať tú jeho odlišnosť, zistím, ako veľmi závisí tá odlišnosť od toho spoločného s ostatnými organizmami, ake je možná tá odlišnosť len na základe spoločnosti, inak by tá odlišnosť vôbec ani nevznikla. A dá sa vôbec povedať, že vznikla? Veď vlastne nikdy nevznikala, ke´d jej prvky boli už dávno pred tým vznikom. Významný filozof a biológ Kaufman napísl, že žiaden organizmus nikdy nezanikol, prtetože život je jeden jediný, ktorý sa iba vnútri neustále premieňa, život trvá odvtedy, ako vznikol prvý replikátor. Tak aká jedinečnosť, ke´d zároveň ide o rovnakosť, pretrvávanie, nedeliteľnosť, a podobne?
DvC, už dlho pociťujem (intuitívne) námietky voči dôsledne uplatňovanému evolucionizmu...
evolucionizmus ako obrazoborecký nástroj namierený proti ješitnej antropocentrickej predstave človeka, že je korunou tvorstva a pupkom vesmíru, mi pripadá byť dobrý, užitočný a produktívny..
na druhej strane mi evolucionizmus pripadá nepoužiteľný ako optika na skúmanie subtílností medziľudských vzťahov, erotiky, citov, lásky a iných jemných prejavov a odtieňov živého bytia..
pokus používať evolucionistický prístup na vyčerpávajúce a jedine pravdivé popisovanie vzťahov a citov mi pripadá asi tak príhodný, ako snaha vyznávať lásku nie rečou ozdobnej poézie, ale suchej štatistiky...
Daimonion, som zvedava, ako sa ty zo svojho vedeckého hladiska teda dívaš na lásku,
Sme v blogzine, tu sa o láske hovorí dosť často, tak by možno čitateĺov zaujímalo (aj mňa, mimochodom), aké procesy myslíš.
rozprávkárka - o tom by mali byť na blogzine
wyslúžilec, opäť skrytý antropocentrizmus :ň
Prakticky s tým nemám ani dnes problém, s tou výhradou, že nie všetky aspekty správania človeka sú ešte známe, zákonitosti memetiky sú ešte veľmi hmlisté, ale to, že čokoľvek ľudské je IBA TO a nič iné je podľa mojej mienky úplne jasné.
Kantov výrok: "nikdy ma neprestane udivovať hviezdne nebo nad hlavou a mravný zákon vo mne " už dnes stratil svoje opodstatnenie a z filozofických udivení sa preniesol do vecných rámcov pokusov a ich vyhodnotení. Aspekty ľudského správania sa so stále väčšou a prehľadnejšou presnosťou mapujú na jednotlivé mozgové oblasti pomocou prístrojov na zobrazovanie magnetickou rezonanciou a psychológia už nie je odkázaná na freudovské alchymistické mystifikácie.
Ja pomerne pravidelne sledujem správy z vedeckého sveta a neskrývanou škodoradosťou sledujem ako dychtivo vedci pracujú na zánik Človeka s veľkým Č a potom žobronia na rôznych stránkach o nejakú skulinku v tých poznatkoch pre záchramnu JA.... tak ako ty.
wyslúžilec, napokon
A memy antropocentriuzmu ochotne tvoju vnútornú situáciu využijú. Normálny svet je prte teba ten svet, kde si môžeš vybrať - más teda väčšiu možnosť výberu. Ale moje memy ti túto slobodu berú, a tak sa brániš.
Ty by si na jednej strane chcel byť príslušníkom svorky "racionalistov", možno prto, že od detstva, alebo neviem od kedy sú nepriateľskou svorkou idealisti, (náboženstvo, ideologéie... at´d), na strane druhej nemôžeš prijať dôsledný racionalistický prístup, potrebuješ priestor slobody, inak sa cítiš ohrozený.
Pre mňa si ukážkou toho, ako v tebe súperia dva memplexy :)
Daimonion, tvoja teoria má pre mňa jeden veľký nedostatok. Dokáže síce rozpitvať
Akokeby sa človek dal rozložit len na jeden veľký chemický vzorec a tým to zhaslo... Mne v tom stále čosi chýba. Čo ja viem, čo... Duša?
Myslím si, že proti múdrosti vedeckého sveta stojí múdrosť prírodných národov,
P.S. A tentokrát to nie je pocit, ale vnem... :-) Že by sme bez tej pocitovosti boli len ako chladná bezosobná kalkulačka.
aj ja zdravím :)
pekný večer prajem :)
DvC, ak je môj pocit spôsobený skrytým antropocentrizmom, tak ho mémy v mojej hlave veľmi dobre maskujú :)
navyše si myslím, že evolucionizmus je tak posadnutý pohľadom do minulosti, že nedoceňuje význam toho, čo evolučné mechanizmy prinášajú pre budúcnosť.. že nedoceňuje ich skrytý či zjavný potenciál..
tam, kde podľa evolucionizmu a memetiky ide o (seba)klam človeka či iných živých tvorov, ide podľa mňa skôr o mechanizmy, ktoré vytvárajú (potenciálnu) evolučnú výhodu...
takéto nazeranie na evolučné mechanizmy sa mi vidí byť produktívnejším východiskom...
preto by som rád ako doplnok k evolucionistickému pohľadu, zacielenému do minulosti, videl pohľad upretý do budúcnosti, ktorý sa usiluje pochopiť, v čom sa skrýva potenciál našich memetických (seba)klamov (?), v čom nám slúžia a môžu slúžiť ešte lepšie, a prečo nie je rozumné ich deštruovať, ale triezvo oceňovať a využívať...
evolucionizmus robí podľa mňa tú istú chybu ako každá „mladá“ veda vrátane Tebou zmienenej psychoanalýzy: má pocit, že objavil formulu života a že okrem neho už na tomto svete nič nemôže priniesť relevantné nové poznanie...
najprv diuške,
Takto vzniká niečo ako pre gény biotop - nazvime to memotop. A ten už má svoj vlastný život, vlastné zákonitosti. Kedže memy vznikajú oveľa rýchlejšie ako gény, je ich aj v jednej chvíli oveľa väčší počet a memotop sa vyznačuje už dnes väčšou diverzitou (aspoň tak odhadujem) ako biotop.
No a na toto nás evolúcia geneticky nepripravila. Memotop je síce rovnako súčasťou nášho prostredia, ako rieky, vzduch a organizmy, je to dokonca skoro výhradne naša súčasť prostredia, ale nemáme nijaké nástroje na to, aby sme sa v tom prostredí orientovali. Iste, je tu veda, ale tá dokáže iba popísať to prostredie, nedokáže povedať, akú reakciu naň máme mať. Ak vidíš hada, vieš čo máš robiť, máš to dokonca zakódované v správaní geneticky. Ak vidíš nejaký výrobok na pulte - ani netušíš čo máš spraviť, čo sa stane ak ho kúpiš, čo sa stane ak ho nekúpiš. Čo sa stane ak ho kúpiš a spotrebuješ? atď
Ja nesúhlasím s Blackmoore v tom, že si nemyslím, že egoplex je čisto memetický. Je to podľa mňa oveľa zložitejšie. Memy pôsobili na hlavy našich predkov tak dlho, že (ako autorka sama konštatuje), že ovplyvnili génovú výbavu. Vytvorili schopnosť jazyka na to, aby sme ich ľahšie šírili. Vedomie JA majú všetky organizmy, jednobunkovce nevynímajúc. Prinajmenšom každé JA musí "vedieť" pokiaľ siaham ja odkiaľ prostredie. Vedomie cicavcov je na pocitovej báze prakticky totožné s naším. Zvieratá rozmýášľajú, cítia, vytvárajú predikcie prostredia, modely a na základe týchto sa rozhodujú. Vytvárajú a odovzdávajú memy na úrovni hookov. Podľa mojej mienky je skutočne ego zložitý systém vrodených a získaných vlastností, kde je vcelku dosť neprehľadná spleť zájmov oboch replikátorov.
No a tu by som odpovedal na tvoju otázka. Ak sa mem môže spájať s rôznymi hookmi nezávisle na nich, tak sa príjíma memplex v nejakej štruktúre. Ak naproti tomu vystúpi memplex v inej štruktúre (holá pravda), tak samozrejme organizmus reaguje ako na toho hada: ohrozenie z prostredia.
Rozprávkárka - toto nie je moja
Takže k námietkám. Každé poznanie je najprv analýza (teda to tvoje rozpitvanie) a potom syntéza, teda vysvetlenie. Ja sa snažím podať oboje.
Pocity sú vrodené vzorce správania, ktoré máme spoločné s inými cicavcami. Neviem, prečo si myslíš, že sa im nevenujem, práve naopak, mňa veľmi zaujíma vzťah vrodených vzorcov správania, teda produkt genetickej evolúcie, a ich vzťah k získaným schémam správania (aky ty hovoríš racionálnemu hodnoteniu), ktoré sú produktom memetickej evolúcie, Tento vzťah v minulosti skúmala hlavne psychológia, ale s príchodom memetiky klasická psychológia pripomína skôr alchýmiu, ako vedu.
Neviem prečo teda si myslíš, že niekto sa snaží zbaviť človeka toho, čo je pocitové? Práve naopak. Pocity sú pre vysvetlenie správania človeka úplne prvé, z pocitov sa musí vždy výjsť aby sme dokázali vysvetliť štruktúru toho, čo človek robí, alebo hovorí, čo ako vníma. Takú popularizačnú ukážku takéhoto prístupu som v tomto blogzine slúsil naznačiť v anylýze Buninovej novely "Ľahký dych".
Pocity sú motivácia k činnosti organizmu. Organizmus vnejako vníma prostredie, čo vňom vygeneruje komplexnú reakciu: pocit. Človek k tomu navyše dáva produkt memosféry: vysvetlenie v podobe myšlienky, ak sa myšlienka ďalej šíri, stáva sa z nej mem.
K poznaniu prírodných národov: ja mám v úcte každé, zopakujem KAŽDÉ, poznanie, či je vedecké, ezoterické, alebo teologické... dokonca ich považujem za rovnocenné, ale to je diskusia k inej téme. Zo všetkých poznaní mi je najbližšie to moje, a to aj prezentujem.
Dúfam, že som vysvetlil, že sa vo mne mýliš. Intuícia je vrodené správanie, podobne ako to podvedomie, hoci tu je to zložitejšie, pretože podľa mojej mienky je podvedomie u človeka už spoluvytvýrané aj získaným správaním. Inak, neodpustím si to ani tu, podvedomie je nesprávny výraz. Freud zaviedol správny pojem - nevedomie (Unbewustsein) preto, aby rozlíšilvedomé a nevedomé duševné pochody. U nás sa zaviedol mätúci pojem, pretože pod-vedomie je nejaké vedomie, ktoré funguje pod vedomím, ale to neznamená, že si ho neuvedomujeme.
wyslúžilec, všetky mémy sú agresívne
K tomu antropocentrizmu: intuícia mi hovorí, že raz o tom medzi nami bude podstatná debata a tieto čiastkové pre ňu dávajú materiál. Antropcentrista je od prírody každý, je to vrodený pocit a pre memplex neantropocentrizmu je dosť ťažké s tým bojovať. Viem to z vlastnej skúsenosti. Rúzne prejavy antropocentrizmu odhaľujem v seba pomerne často, napriek určitému tréningu.
To je nezmysel, že evolucionizmus ja "posadnutý" minulosťou. Evolucionizmus je myšlienková koncepcia, ktorá je založená na dôslednom uplatňovaní myšlienky, že včetko, čo je dnes, má svoju príčinu v minulosti. Čo máš poti tomu? Ak chceme vysvetliť akýkoľvek jav, ktorý dnes pozorujeme, tak si nevystačíme iba s tým, ako sa správa dnes, ale musíme vedieť aj z čoho pochádza. Čo je na tom zlé? Iba v teológii sú veci dané a nemenné.
Vieš - každá veda, ak má byť vedou, tak sa musí pokúšať predikovať javy a o to sa pokúša aj evolučmná biológia, psychológia, či memetika. Lenže budúcnosť je príliš komplexná a nikto nedokáže ani zhromaždiť, nieto ešte vyhodnotiť všetky príčiny, aby mohol určiť následky, a to ani nehovoriac o stochastických javoch, ktoré narušujú kauzalitu. Tvojej námietke teda nejako nerozumiem.
Ja napríklad predvídam oslobodenie memosféry od génov. To je moja predikcia, pre ktorú mám už teraz svoje argumenty. Možno niečo ako planéta bez sapientov, možno s nimi v nejakej forme Matrixu, možno niečo ako ako opísal nespomeniem si už meno autora v poviedke Wangove koberce. Takže tu máš predikciu.
Podrobnejšie v Anima Et Machina... ak dožijeme.
Daiomonion, vďaka za vysvetlenie, porozmýšľam nad tým všetkým,
Ale však keď poctivo prebrá, najde to svoje...
Zdravím... :-)
DvC, proti myšlienke, že „všetko, čo je dnes, má svoju príčinu v minulosti“ nemám vôbec nič...
nič nemám ani proti tomu, že evolucionizmus skúma minulosť, aby mohol vysvetliť prítomnosť a predikovať budúcnosť...
moje (intuitívne) námietky smerujú proti priveľkému „sebavedomiu“ evolucionizmu, proti jeho presvedčeniu, že prináša univerzálny bezchybne fungujúci kľúč k poznaniu ľudskej psychiky, proti jeho nutkavej potrebe (možno existujúcej len v mojej hlave) usvedčovať druh homo sapiens zo sebaklamu vo veciach lásky, altruizmu, citov, čím zdá sa mi spochybňuje napríklad morálku, poéziu či umenie vôbec, ktoré sú na popise a stvárňovaní týchto prejavov živého bytia postavené...
wyslúžilec - tvoj pocit
Evolucionizmus je ako každá myšlienková konštrukcia, ktorá sa snaží urobiť pokiaľ možno najpresnejší model sveta. Dnes už si sná´d nijaký intelektuál nemyslí, že pozitivizmus je riešenie, a ja už vôbec nie, to by snáď z mojich písaní o poznaní mojel vedieť.
Evolucionizmus nespochybňuje morálku, vysvetľuje ju. Ako prvý myšlienkový smer v dejinách ju vysvetľuje racionálne. Kant by padol na riť.
Sebaklam? hmmm... ja nemám rád to slovo. Nič nevysvetľuje. Ja by som to povedal inak: memy v egoplexe prezentuju nevedomej, hlavne pocitovej časti JA svoje zaujmy tak, aby uspokojovali potreby organizmu.
takže
no prečo sú pre človeka prijateľnejšie memplexy, ktoré sú postavené (z hľadiska memetiky) na iluzívnosti? ak si iluzívnosť premietnem do výnimočnosti pocitov jedinca akými sú slobodná vôľa, láska, vznešený údel veriaceho človeka, asi to zase povedie k antropocentrizmu...no ak sa teda pozrieme dominulosti, niekde to muselo začať...a pre organizmy bolo asi výhodnejšie "myslieť" si, že sú jedinečné...
výlučnosť