Medzi mužom a ženou

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Partnerský stereotyp

Slovné spojenie „partnerský stereotyp“ vo mne evokuje celkom príjemné predstavy spoločných rituálov...
 
Premýšľam nad stereotypom, ktorý sa časom istou mierou objaví v každom partnerskom vzťahu.
 
Som človek akčný, milujem zmeny, napätie, neočakávané prekvapenia a predsa slovo stereotyp nevyvoláva vo mne iba zásadne negatívne emócie. Dokonca slovné spojenie „partnerský stereotyp“ vo mne evokuje celkom príjemné predstavy spoločných rituálov, ktoré dokážu navodiť pravidelne sa opakujúce stavy radostného očakávania z toho, „aké to bude tento raz?“.
 
Partnerský stereotyp nemusí byť fádnym a nudným kolobehom za sebou plynúcich dní, týždňov, či mesiacov.
Šeďou, ktorá pokryje každodennosť a skryje pod ňu všetky tie nekonečné odtiene a odtienky, ktorým sa líši každý jeden deň od toho predchádzajúceho.
 
Ja v tomto spojení nachádzam aj pocit istoty, bezpečia, pokoja, a takých tých ďalších, pre partnerstvo potrebných prívlastkov, ktoré robia zo spoločného domova skutočný prístav.
 
Pocit istoty, že večer nebudem sama. Hoci možno každý z nás v inej izbe.
Pocit bezpečia, ktorý prítomnosť toho druhého vyvoláva.
Pocit pokoja, že už niekedy netreba ani niečo vysloviť a môj partner bude vedieť, čo bude nasledovať.
 
Viem si predstaviť nekonečne romantické, s pravidelnosťou sa opakujúce rituály.
Napríklad také spoločné nedeľné rána.
Pravidelné prechádzky, či rozhovory.
Vracanie sa k spomienkam.
 
A vzdialený mi nie je celkom ani taký ten bežný stereotyp každodenností, ktoré už možno niekedy
ani nedokážeme vychutnávať, ale ktoré by nášmu životu tak veľmi chýbali.
 
Vzájomné pozdravy, pohladenia, letmé bozky na rozlúčku, či na privítanie.
Nikdy nie sú presne také isté, ako tie predošlé. Vždy je v nich stopa novo prežitého.
Stačí len všetko vnímať a vychutnávať. Stačí sa len tešiť na tú istotu pohladenia pred spaním,
či na spoločnú kávu po príchode z práce.
 
Tie stereotypné činnosti a slová, tie rituály každodennosti sú podľa mňa jednou z ciest,
ktorá partnerský zväzok utužuje. Cez ne, sa v istých okamihoch dvaja stávajú jedným.
 
Je darom, ak dvaja dokážu túto každodennosť vychutnávať a prehlbovať cez ňu svoju lásku.
 
Až potom sa dá naplno vychutnávať i to všetko neočakávané a hranice doterajšieho poznania
a skúseností prekračujúce, čo spoločný život prináša.
 
 
 
 

Úvahy | stály odkaz

Komentáre

  1. rusalke
    pekna uvaha , rusalkovska :)
    myslim, ze negativne vnimam stereotyp osobne vtedy, ked ja zacnem jednat stereotypne a som s tym nespokojna .
    Suhlasim, ze stereotypy davaju pocit istoty a pri cloveku ktory nas stale naplna ich prejav je stale iny napriek stereotypnemu razu ..
    Cha , to je veta ! uz sa dekujem k exaktynm veciam , som dnes tym postihnuta .
    Krasny den.
    publikované: 17.02.2008 15:20:58 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Sygon, som rada, že si k stereotypu zhovievavá
    a nech sa Ti darí s vecami exaktnými :-))
    publikované: 17.02.2008 15:23:18 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  3. .
    som , keď ma ten človek baví, keď nie tak mi vadí .
    A keď mi vadí , tak registrujem len ten, ktorý sama robím a to si potom vadím sama :) a sme na počátku .
    Ďakujem , exaktné veci, báá, čo už s nimi :( radšej by som sa dnes flákala alebo cvičila alebo sedela na kávičke
    publikované: 17.02.2008 15:33:52 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Nuž, Sygon...
    myslela som také skutočné, hlboké partenrsto...
    publikované: 17.02.2008 15:43:29 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  5. .
    mysliíš, že ti človek nemôže začať vadiť v skutočnom hlbokom partnerstve ? Babka s dedkom sú spolu 50 rokov, jak je hlboké ?
    Myslíš , že si nevadia niekedy ? Vadia .
    publikované: 17.02.2008 17:31:37 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Sygon, určite je v každom partnerstve
    obdobie, kroré by sa dalo nazvať kritickým...
    Ale i tak verím na lásku na celý život... aj keď so sebou môže priniesť i nejaké zranenia... občas si môžu liesť partenri na nervy... ale to patrí k životu.
    Je fajn, keď sa stereotyp občas preruší niečim mimoriadnym... nevšedným... :-))
    publikované: 17.02.2008 17:42:36 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. zvláštne,
    vždy som si myslel, že ma ľudia nemajú radi
    publikované: 18.02.2008 11:04:22 | autor: stereotyp (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Rusalka..čo je v tvojom ponímaní stereotyp..?
    ak sa vyberieš na svoju oblubenú prechádzku..každý den tá ista trasa..hoc aj je stereotypná,tak sa ti zažiada zmeny..

    a tak je to aj vo vzťahu..a vtedy prichádza na rad fantázia..a pak jej výsledky..

    a ešte..aj hlboké partnerstvo dokážu zabiť malicherné každodennosti..každé partnerstvo má kriticke obdobie vzdy..vlečie sa popri tom krasnom..stačí,že jeden z nich ochorie..hoc aj laska neustáva,aj tak..nastupuje nervozita..a ta sa šíri..velmi rýchlo..a požiera..pak nedorozumenia..hadky..iskra sa rozhara..požiar zvyšuje svoj rozsah..a....ostáva len zhorenisko..

    ale..ani zhorenisko nemusí byť definitivum..
    publikované: 18.02.2008 11:15:02 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Elie
    dnes trosku tragiky ? :)))
    ale inak ze sa kriticke vlecie paralelne je .. trefne . Koexistencia dvoch jedincov je samo o seba kriticka :)
    publikované: 18.02.2008 11:18:58 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  10. proč tragika?..sygon?..niekedy požiar donuti postaviť niečo nove..
    pevnejšie..a odolnejšie..nemysliš?..)))
    publikované: 18.02.2008 11:22:23 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Elie
    mno ... ano , zvacsa vsak nie z toho isteho motrošu :)
    Vnimam, ze mas skusenost taku, ze to jde ... a je to stavenie na zhorenisku alebo pahrebe ?
    publikované: 18.02.2008 11:27:54 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  12. no sygon...)))
    pokial to bol ničivy požiar,nebudem na jeho pahrebe stavať nové..nie?..)))

    ale..pár tlejucich uhlikov by sa malo preniesť do noveho ohniska..nech slúži..a pripomína..čoho je taký ohen schopný..)))
    publikované: 18.02.2008 11:33:03 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  13. .
    hej no, len to dosť bolí také uhľe tlejúce prenášať :)
    ale človek vencej pamatá, ne ? ;)
    Ja už prechádzať do štádia, že uvážlivo voliť kam tote svoje šecky budem nosiť :))) krásny den
    publikované: 18.02.2008 11:39:43 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  14. tak nech sa vo volbe nezmyliš..)))
    a aj tebe..)))
    publikované: 18.02.2008 11:41:56 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  15. :-) dievčatá,
    vidím, že ste sa dostali až k uhlíkom a ohňu :-))
    A čo chápem pod slovom stereotyp Ellie? Rutinu. Niečo, čo sa pravidelne opakuje...
    publikované: 18.02.2008 12:37:06 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  16. a mysliš,že to vzťah neubije?..
    publikované: 18.02.2008 12:55:33 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  17. Nie ellie,
    Ak dokážeme aj v tejto rutine nájsť to krásne...
    napríklad to, čo som napísala v článočku, ale môže to byť tisíc ďalších drobných vecí...
    Aspoň ja to tak cítim :-)

    Určite nepovažujem za povznášajúcu rutinu, každodenné mĺkve spoločné pozeranie televízie a podobné ubýjajúce stereotypy...
    Alebo stereotyp noviny čítajúceho muža a variacej manželky... :-(
    publikované: 18.02.2008 13:00:01 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  18. dobre rusalka..ale v tvojom pribehu mi chýba každodennosť života..
    čo problémy so zlým školským prospechom deti,čo s ich vysokymi narokmi na vybavenie..čo finančna nedostatočnosť..čo práca..problémy v nej..čo zdravotne problémy..problémy so susedou..problemy s pokazenym zachodom..čo upršané počasie..čo "ženské" a "mužske" dni...čo potom?..

    fakt si myslíš,že sa dá ist denne na tú istu prechadzku?..a mať z nej denne rovnakú radosť?..neda...ver mi...neda...
    publikované: 18.02.2008 13:11:37 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  19. stereotyp
    suhlasim s tebou, rusalka. takisto povazujem istu davku stereotypu a ritualov za nieco, co k vztahu patri, co ho robi krasnym. ta istota a radost, ze budeme spolu robit opat nieco, co sa s pravidelnostou opakuje a je krasne :) casto az ked o ten stereotyp prideme, uvedomime si ako nam zrazu chyba.
    publikované: 18.02.2008 13:12:32 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  20. ale..rusalka hovori o inom stereotype,ako som hovorila ja vtedy,
    ked ju to inšpirovalo k tomuto članku..

    takže rusalka..je krasne mať spoločné rituály..ale..stereotyp prichádza až vtedy,ked jeden z partenrov povie.."zaaaas?.." aj na ten spoločný rituál..a teraz otázka..

    kolko rokov žijete v partnerstve a ste to ešte nepočuli?..
    publikované: 18.02.2008 13:16:26 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  21. Ellie, myslím,
    že ten stereotyp je tu už pred tou otázkou "zasa?"
    A choroby a všetky tie problémy, ktoré si spomínala, to patrí jednoducho k životu... narúša na čas náš stereotyp a my si želáme, aby už skončili, aby sme sa mohli vrátiť do príjemnej každodennosti :-)
    publikované: 18.02.2008 13:20:14 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Pumandulka, súhlasím...
    stačí i to, že nás má kto doma privítať :-)
    publikované: 18.02.2008 13:20:47 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  23. Rusalka..ako dlho si zadaná?...a ešte by bolo fajn vedieť,kolko rokov ma tvoj partner..)))
    nech viem,či vychádzaš z reality,alebo zo snov..)))

    lebo...mam taky pocit,že skôr tie sny u teba prevladaju..)))
    publikované: 18.02.2008 13:22:13 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  24. MissEllie :-)
    priznávam bez mučenia, že som trocha viac snivejšia, ako je priemer :-)))
    publikované: 18.02.2008 13:32:26 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  25. tak jo..tak snívaj dalej..)))
    to môžeš..)))))..ale nešaľ mozgy mladym..))))))))))))))

    potom by mohlo sklamanie nabrať neskutočných rozmerov..)))
    publikované: 18.02.2008 13:44:28 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  26. Ellie, prečo by sa nemohli mladí naučiť
    aj cez moje písmenká vychutnávať každodennosť?
    Veľmi by som si priala, keby sa z nej pod vplyvom mojich písmeniek začal tešiť, čo i len jeden...
    publikované: 18.02.2008 13:47:25 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  27. tak ja neviem...
    ja som mozno podobne prastena a sniva ako rusalka :) mne pripada proste dolezite vychutnat si taketo male stereotypne radosti vo vztahu, aby sme mohli celit tym odpornym zivotnym nastraham (ako su tie deti so zlym skolskym prospechom, ci financny deficit...), ktoré nám každý vzťah občas nahlodávaju. viac ci menej. to uz zavisi na postoji k tymto veciam a k partnerovi. ak si prestanem totiz vazit tychto malych stereotypnych ritualov, stratim postupne o toho druheho zaujem. a to sa potom tazko vracia spat...
    publikované: 18.02.2008 13:50:52 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  28. ja mam taky neblahy pocit,že mi obidve nerozumiete..
    že ste si ten život vykreslili sice krasne,ale pre mna moc nerealne..alebo je to moja chyba,že u nás je tých rituálov tak malo?..že muž,ked chce,aby jeho rodina mala aspon základný životný štandard,musí vycestovať za pracou niekde za hranice našej hladovej doliny?..že ked príde na tie tri týždne,tak musi zariadiť tolko veci,že niet času na prechádzky?..že ja,ked som sama,taky nemam na ne čas?..a niekedy ani silu?..

    pre nás spoločne chvíle su výnimočnostou..aj ked nemaju žiadne rituály..pre mna je stereotyp o problemoch s bežným fungovaním rodiny..a ten stereotyp ubija vzťahy..

    nebodaj chcete modelovu situáciu?..)))
    publikované: 18.02.2008 13:56:07 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014