Medzi mužom a ženou

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Emma: „Rehoľa?!“.. mama si myslela, že sa Emma zbláznila

Emma sa rozhodla skúsiť, či jej skutočným životným poslaním nie je život rehoľníčky.
 
Ako malé dievča bola Emma skôr samotárka.
 
Rodičia sa rozviedli, keď bola ešte celkom maličká.
A akoby to nestačilo, keď mala šesť rokov, odsťahovali sa s mamou do niekoľko sto kilometrov vzdialeného mesta.
Do mesta, odkiaľ pochádzala jej mama, ktoré sa však vtedy zdalo Emme veľmi cudzie.
Tu si jej mama založila svoju novú rodinu.
 
Otčima Emma nikdy za svojho otca neprijala. Hoci sa tak snažil.
A bol na ňu azda aj lepší ako na jej sestry, ktoré sa narodili o niekoľko rokov neskôr.
Nikdy mu nedovolila, aby sa k nej priblížil. Doteraz sa pamätá, aké nečisté sa jej zdali jeho dotyky.
Ako veľmi sa vyhýbala kontaktu s ním.
Celkom sa pred ním uzavrela.
 
Emma sa zamyslela.
Premýšľala, prečo k otčimovi zaujala takýto postoj.
 
Snažila sa vybaviť si jeho prvé dotyky, ktoré v nej vzbudili tento odpor.
Mala vtedy asi sedem rokov. Spomenula si, ako ju raz jeho dotyky prekvapili a zahanbili.
Aké jej bolo nepríjemné, aby sa jej takýmto spôsobom dotýkal nejaký muž.
Jej vlastný otec, ktorého dotyky mala tak rada, sa jej nikdy takto nedotýkal.
 
Otčim jej nevôľu akceptoval.
Možno mu bolo ľúto, že sa mu nedala pobozkať ani pri gratulácii.
Nedával to však najavo. Mal ju rád a snažil sa jej čo najviac pomáhať.
Doteraz sa v tomto smere ich vzťah nezmenil.
Hoci mu už dokáže pri pozdrave aspoň nastaviť líce.
 
A tak síce získala novú rodinu, ktorú mala istým spôsobom rada, ale pocit z nej nebol naplnením.
Vždy pociťovala absenciu čohosi, čo by mohla nazvať tak gýčovo - rodinným putom.
V detstve sa nezblížila ani so sestrami. Boli oveľa mladšie. A iné.
Cestu k jednej z nich si našla až v dospelosti.
 
Rodinná spriaznenosť, ktorú v sebe nosila, patrila časti jej rodiny,
ktorá už navždy zostala za bariérou tých stoviek kilometrov.
A tak si už ako malá začala vytvárať svoj vlastný svet. Uzavretý svet, do ktorého nikoho nevpustila.
Najskôr sa ním stala jej detská izba a v čase dospievania sa tým uzavretým mikrosvetom
stala ona sama. Emma.
 
Úspešné a ambiciózne dievča s vrkočmi.
Prežila si svojich úspechov plným priehrštím. V škole, v športe i v umeleckých aktivitách.
Mala svoju priateľku, tak ako ju mávajú všetky dievčatá okolo pätnástky.
Chodila so spolužiakmi a karátmi do hôr. I na niekoľko dní.
Vždy mala so sebou svoju gitaru. Tam sa vedela dobre uvoľniť.
Rodičia jej takéto výlety dovolili. Už od štrnástich.
Verili jej.
 
Nemala však nikdy to, čo sa v knihách nazýva dievčenskou láskou.
Prežívala ju vždy len s hrdinkami kníh, ktorých čítanie vypĺňalo zvyšok jej voľného času.
Či skutočné lásky nemala pre svoju plachosť, alebo pre tú vnútornú bariéru,
ktorú si vytvorila proti niekomu celkom inému, to už teraz asi nezistí.
 
Vyťahujúc tieto spomienky si Emma uvedomila, aké dôležité miesto zaujala časom sexualita v jej živote.
Ako neskôr začala naplno vychutnávať krásu intímnych chvíľ a ako si ju vie vychutnávať doteraz.
Ktovie, aké by to bolo bývalo, keby začala skôr...
Sama v sebe je presvedčená, že sa o nič neukrátila.
 
Dala si kúsok čokolády a s úsmevom si spomenula, s akou intenzitou prežívala svoj viac ako päťročný platonický vzťah k o niečo staršiemu Andrejovi. K modrookému chlapcovi, s ktorým sa zoznámila v jedny prázdniny na kúpalisku. Ako skladala zamilované básne a texty piesní. Ako čítala ľúbostnú poéziu a hŕbu literárnej klasiky, kým jej rovesníčky prežívali svoje skutočné prvé, druhé i ďalšie lásky.
 
Nepociťovala vtedy žiaden deficit. Vychutnávala si túto podobu lásky.
Ktovie, či by nebola cúvla, keby bol raz o ňu Andrej prejavil skutočný záujem. Vedel, že ho miluje.
A tak jej raz - to už bola maturantka - jej po bratovi odkázal, že je pre neho priveľmi dobrá.
No čo už. Prežila to. A dokonca to ani veľmi nebolelo.
 
Prišlo to v čase, keď sa Emma nedostala na svoju dlho vytúženú vysokú školu.
Odkedy sa pamätá, chcela byť reštaurátorkou. Jej otec bol však redaktor, ktorého po čistkách vyhodili zo strany
aj z redakcie a spravili z neho malinkého úradníčka. A jeho trest sa mal preniesť i na jeho dcéru.
Prišlo to v čase, keď sa Emma začínala zamýšľať nad skutočným zmyslom života
a jej neprijatie na školu ju nasmerovalo úplne inam.
Začala intenzívne hľadať pravdu a našla ju v Bohu.
 
Rozhodla sa skúsiť, či jej skutočným životným poslaním nie je život rehoľníčky.
 
K Bohu sa dostala cez umenie.
Počas svojej intenzívnej prípravy na vysokú školu sa snažila pochopiť rozličné spôsoby maľby. Snažila sa ich pochopiť aj cez ich obsah. A keďže sakrálneho umenia bolo za komunizmu v galériách poskromne, začala chodiť do kostolov. A bola fascinovaná. Prekvapila ju sila oltárnych obrazov a sôch ako aj hlboká duchovnosť, ktorú v tomto priestore pociťovala. A začala si klásť otázku, aká mocná musela byť viera ľudí, ktorí dokázali vytvoriť tieto obdivuhodné umelecké diela. Pri hľadaní odpovede na svoju otázku uverila aj ona.
 
Pamätá sa na zhrozenie svojej mamy. Myslela si vtedy, že sa Emma zbláznila.
 
Ateistická rodina, v ktorej sa nechodilo ani na polnočné omše, a ich dcéra sa dala tesne pred maturitou pokrstiť.
A namiesto ponúkanej práce v administratíve - ktorá u nej, mimochodom, vyvolávala absolútnu hrôzu - si zvolila
prácu ošetrovateľky v sociálnom ústave.
 
V takom, kde pracovali a žili rehoľné sestry.
 
 

Emma | stály odkaz

Komentáre

  1. strasne
    moc bych chtel vratit cas tak o dva roky
    publikované: 21.11.2007 11:27:01 | autor: fhole (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. fhole, a čo takô sa Ti za posledné dva roky prihodilo...
    že by si ich rád vymazal, hm???
    publikované: 21.11.2007 11:36:44 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. nejde mi z hlavy veta...
    ktorá sa mi v tejto časti príbehu zdá byť kľúčová:
    „Rozhodla sa skúsiť, či jej skutočným životným poslaním nie je život rehoľníčky“
    neviem, či sa nemýlim, no sa mi vidí, že v minulosti (pred 30-40 rokmi) mladí ľudia častejšie hľadali odpovede na otázky o zmysle života vo viere v Boha než je tomu dnes... aj keď pravdu povediac osobne som nepoznal nikoho z rovesníkov (plus-mínus pár rokov hore-dolu), kto by volil takú (z môjho pohľadu) extrémnu podobu hľadania pravdy a zmyslu ako Emma a uvažoval by o vstupe do rehole...
    dnešní mladí, tak sa mi vidí, v období hľadania zmyslu života a existenciálnej krízy častejšie upadajú do depresií a siahajú po úniku (alkohol, drogy, ...), sebapoškodzovaní, pokusoch o samovraždu...
    publikované: 21.11.2007 12:31:48 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Hfw
    Čo Ti na tej vete pripadá zvláštne? Rehoľníce nepatrili nikdy k nejakej väčšinovej skupine. Čo ponúkala spoločnosť pred zhruba 30. rokmi mladým ľuďom?
    Toto bolo aspoň aké také východisko z toho duchovného marazmu, ktorý tu vládol. A Emma Boha našla. A uverila mu. Viera jej prinášala odpovede na mnohé otázky. A pôsobila upokojujúco. Máš pravdu v tom, že vtedy asi pre mladých ľudí znamenala oveľa viac, ako teraz.
    Emma sa síce na vstup do rehole pripravovala, ale stále zvažovala či áno, alebo nie. Je zaujímavé, že toľkokrát v živote pochybila svojou neuváženosťou a že práve tu toľko zvažovala.
    publikované: 21.11.2007 13:16:36 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Soosh, že čo mi na tej vete pripadá zvláštne?
    jej obsah... rozhodnutie mladej dievčiny z ateistického prostredia skúsiť, či nie je jej poslaním život rehoľníčky.
    za komunistov som si (tajnú) cirkev spájal skôr s mužmi než so ženami, a okrem dievčat z hlboko nábožensky založených, až bigotných rodín, som sa nestretol (ani cez ústne podanie) s takým prípadom, aký predstavuje Emma.
    iste, spoločnosť pred cca 30. rokmi toho mladým veľa neponúkala, no väčšina mladých vo veku Emmy z toho ešte nemala skoro žiaden pojem.
    publikované: 21.11.2007 13:40:50 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Prečo podceňuješ Emminu mladosť?
    Veľa čítala a veľa o živote premýšľala. Ešte pred tým, než sa vôbec k Bohu začala obracať.
    Cvičila jogu, hľadala cestu vo východnej filozofii, ale cítila, že to nie je cesta pre ňu.
    A keď si uvedomila tú obrovskú silu, vieru a lásku, ktorá bola zhmotnená v sakrálnom umení, ktoré obdivovala, chcela zrazu pocítiť silu tej lásky aj ona.
    Bola to len zhoda okolností, že sa k Bohu dostala. Cez literatúru, umenie, vnútorné rozhovory, ktoré ju bavili viac, ako reči dospievajúcich dievčat.
    Ale dobrý je Tvoj postreh o jestvujúcej bigotnosti. Tá sa Emme vždy priečila.
    publikované: 21.11.2007 13:49:24 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Sooshn, nie je to o podceňovaní Emminej mladosti...
    dobre viem, že chlapci a dievčatá sú už od pubertálneho veku veľmi vnímaví na to, čo sa okolo nich deje, hľadajú si svoje miesto v živote a vo svete, sú veľmi kritickí a oslovujú ich ideály.. sú medzi nimi veľkí hľadači, v tomto veku robia rozhodnutia a prijímajú predsavzatia, ktoré zásadným spôsobom ovplyvňujú ich budúci život, no máloktorý z nich sa odhodlá takpovediac z vlastnej hlavy na cestu, na ktorú vykročila Emma...
    publikované: 21.11.2007 14:10:41 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. hm
    tak inteligentne to tu vsetko opisujete, az sa v tom stracam :-) ja som asi na take polopatisticke reci :-)))))))))
    publikované: 21.11.2007 14:18:02 | autor: luu (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. luu, tiež som polopatista.. tak riekni, čo Ti treba po lopate, hm??? ;)
    publikované: 21.11.2007 14:23:15 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Hfw,
    To je pravda, že to asi nebýva častá cesta. Častá dobrovolná cesta. Aj Emma si teraz potrebuje vyjasniť, či to bolo to najlepšie, čo mohla v tom čase urobiť. Či práve toto neustále hladanie v rokoch, kedy by mohla užívať života plným priehrštím, nebolo príčinou mnohých jej nasledujúcich pádov.
    publikované: 21.11.2007 16:43:11 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Luu
    Je to všetko o celkom obyčajnom živote jednej mladej ženy.
    publikované: 21.11.2007 16:43:47 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  12. hfw
    diky drogam ktere uz neberu jsem přišel o jednu moc fajnovou holčinu
    publikované: 21.11.2007 17:15:29 | autor: fhole (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. hfw
    už mě ani na emal nereaguje
    publikované: 21.11.2007 17:18:32 | autor: fhole (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Sooshn, som zvedavý, k akému záveru Emma dospeje...
    osobne si myslím, že samotné hľadanie v rokoch, kedy si mladí užívajú život, by nemuselo by príčinou jej nasledujúcich pádov.
    príčinou pádov by môže byť skôr zameranie sa len jedným smerom a nezohľadnenie názorov a potrieb blízkych ľudí (vrátane partnera).
    publikované: 21.11.2007 17:26:48 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. fhole, ak si už dva roky čistý...
    máš moju hlbokú úctu a smekám pred Tebou...
    toho, že si prišiel o moc fajnovou holčinu, je mi úprimne ľúto, no možno ešte nejaká nádej žije.
    ak k Tebe kvôli drogám stratila dôveru, získať jej dôveru späť nebude ľahké, no určite nie nemožné.. držím Ti palce :).
    publikované: 21.11.2007 17:31:43 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. fhole, ak si už dva roky čistý...
    máš moju hlbokú úctu a smekám pred Tebou...
    toho, že si prišiel o moc fajnovou holčinu, je mi úprimne ľúto, no možno ešte nejaká nádej žije.
    ak k Tebe kvôli drogám stratila dôveru, získať jej dôveru späť nebude ľahké, no určite nie nemožné.. držím Ti palce :).
    publikované: 21.11.2007 17:31:45 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. hfw
    dík za podporu
    publikované: 21.11.2007 17:38:09 | autor: fhole (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. sooshn
    hm.. tak rehol , mno mozno by som sa skor dakde do Tibetu vybrala v takej mladosti. Ale Tibet bol daleko a miliony ludi tiahne na take miesto z rovnakeho dovodu. Zamoria take miesta , vycicaju, zriedka nieco prinesu. Rehol ma nenapadla, bolo mi smiesne zo sestier s tou capkou na hlave ale inak mi pripadali v celku ok. Ale dobre si ma inspirovala, pojdem okuknut malby do kostolov, co viem z predsudkov som na nich velmi povrchne pozerala. Ale ak nic ine na kostoloch, tak tam som sa architektonhicky vyzila, tie budovy ma dostavaju , aj bez pomyslenej pritomnosti Boha. Este viac ma dostavaju architekti, ktori to navrhli a nemohli sa dozit vysledku.. Ja som taka netrpezliva asi .. asi hej.
    Inak je mi celkom zname, rozpor medzi rozumovanim a uzivanim si mladosti.. som hrozne rada, ze ma od rozumovania ludia vytiahli, myslienky nespisane spomienky nevytvoria a ja som nepisala.
    publikované: 21.11.2007 18:06:42 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  19. Hfw
    Emma nebola nikdy zameraná jednostranne. O tom sa tiež ešte čitatelia dozvedia. A už vôbec u nej nemožno hovoriť neústretovosti k blízkym. skôr mala tendenciu sa podriaďovať ich želaniam. ale o tom bude tiež ešte reč.
    publikované: 21.11.2007 19:05:14 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  20. Sygon, za komunizmu rozmýšľať o Tibete?
    O Tibete sme poriadne ani nevedeli (takto zameraná literatúra skoro celkom chýbala) a cestovať niekam bolo celkom nemysliteľné. Emma sa za hranice mimo východný blok dostala po prvý krát až po revolúcii. Nemala vhodný kádrový profil na udelenie devízového prísľubu. Bez neho si nemohla kúpiť ani poznávací zájazd.
    Takže až tak na výber pri hľadaní cesty nemala.
    publikované: 21.11.2007 19:11:12 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  21. .
    asi je mi luto ze mate odzite take veci , pride mi to vzdialene ako z filmu , aj ked dokonca pozeram ceske filmy . Bohvie ako by sa moja rebelska a vecne rypava povaha prejavila , mnozno by skrotla..netusim. Je to absurdne nevediet co je za hranicami, co ludia mozu... ale vies co , teraz akoze vieme ale stale vieme len to co nam vyhovuje a zvacsa to co nam je ponukane .
    V podstate sa akurat akoze zvacsili hranice.
    A rehol mi pride tiez ako z filmu aj s tym chodenim do nabozenstva , krstmi a dalsimi ptakovinami. Mozno ja som za hranicou , ktohovie ;) mozno ema je ..
    publikované: 21.11.2007 19:27:41 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  22. sygon, každý človek to asi vníma odlišne...
    no sám za seba som rád, že som ten absurdný systém zažil..
    myslím si, že vďaka nemu som pochopil, čo je to (ne)sloboda a dopracoval sa - pateticky a zjednodušene povedané - k láske a úcte k slobode.
    ako rebel a rýpavá povaha by si to v tej dobe ťažké možno mala, možno nie.. pokiaľ by si nešla priamo proti režimu, stálo by Ťa to akurát kariérny postup.. a možno práve ten by bol dôvodom, že by si skrotla a stala sa bežným pokrytcom (ako státisíce iných v tej dobe).
    publikované: 21.11.2007 19:43:32 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. fhole, prepáč, že reagujem až teraz
    Premýšľala som nad Tvojim príbehom. Je fajn, že si sa vzdal závislosti na drogách. Ja by som Ti asi z môjho pohľadu doporučila, aby si sa vzdal závislosti i na žene, ktorú si miloval.
    Z vlastnej skúsenosti viem, že keby už rozchod nadobudol také rozmery ako ten Tvoj (neodpovedanie na poštu), znamená to definitívu.
    Držím Ti palce, aby si našiel opätovanú lásku a aby si sa už nedostal do stavu, kedy by si musel opäť siahnuť po drogách.
    publikované: 21.11.2007 20:37:37 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  24. Sygon
    Škoda, že sa k tej dobe nevracajú v rozhovoroch s deťmi ich rodičia. Že im aspoň sprostredkovane nedajú pocitíť neslobodu, ktorú vtedy zažívali.
    A k reholi. Rehoľa je podľa mňa stále jednou z možností, ako aktívne duchovne prežiť svoj život. Či už prácou pre druhých, alebo v modlitbe. Pre tých, ktorí nevidia zmysel svojho života v rodine, v partnerských vzťahoch, či v práci. Je to jedna z mnohých ciest, ktoré si človek slobodne vyberá.
    publikované: 21.11.2007 20:41:36 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  25. v0 mne zarez0n0vala nep0dstatná veta..
    "ateisticka r0dina,kt0ra nech0dia ani na p0ln0čne 0mše..))))..ine ateisticke ch0dili?..))))

    a pak..zdá sa mi t0 pritiahnute za vlasy,ale h0dne Emmy..skúsiť,či nie reh0ľníčka..p0dla mna..na reh0ľu je čl0vek p0v0laný..tam sa neskúša..takže..0d Emmy t0 b0l0 tr0šku nefer..Teda..že šla skúšať..mala sa r0zh0dnuť byť reh0ľníčk0u..ešte stále by mala neskôr priest0R zmeniť náz0r..ja 0s0bne neznášam skúšky..s0rry..
    publikované: 24.11.2007 12:12:45 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  26. MissEllie
    Áno MissEllie, na polnočné omše chodievali aj mnohí ateisti. Patrilo to akosi k romantike Vianoc.
    A nevidím naozaj nič nefér na tom, že Emma pre seba hľadala tú správnu cestu životom. Žila s rehoľníčkami, spoznávala ich život až dospela ku konečnému rozhodnutiu, ktorým bolo do rehole nevstúpiť. Nevidím na tom nič nelogické, ani nesprávne.

    publikované: 24.11.2007 12:35:18 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  27. ...0na nehladala..0na skúšala..t0 je r0zdiel..
    M0žn0 pre emmu prir0dzene..ale pre mna nie..vzdy sa s Emm0u p0r0vnávam..)))č0 by s0M r0bila v jej k0ži..a ja by si P0vedala..tak..cítím..tam ma t0 v0lá..tam je m0je miet0..a šla by s0m..t0 s0m ale ja..nie emma..
    publikované: 24.11.2007 12:43:57 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  28. MissEllie
    Aj hľadanie je istým spôsobom skúška.
    A to, že Emma medzi rehoľnice išla bolo tiež následkom akéhosi "volania". Jej vnútorného hlasu.
    Nerobila by to len tak.
    publikované: 24.11.2007 12:52:11 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  29. j0..0k..rešpektujem jej r0zh0dnutie..
    č0 ine mi 0stava..?.:)))
    publikované: 24.11.2007 12:58:55 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  30. Všetko to už je tak či tak,
    nezvratná minulosť. Minulosť, ktorá bola a nedá sa zmeniť.
    publikované: 24.11.2007 13:49:12 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  31. ved j0..ale..p0vedz..s0 všetkým,č0 Emma ur0bila Emma súhlasí aj dnes?
    aleb0 s 0dstup0m času lutuje niekt0re z0 sv0jich r0zh0dnutí?..
    publikované: 24.11.2007 14:00:15 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  32. MissEllie, Emma neurobila v tom čase nič také,
    čo by mala ľutovať. A ľútosť by aj tak nič nevyriešila.
    Takže neľutuje. Len svoje správanie analyzuje a snaží sa cez minulosť pochopiť samú seba.
    publikované: 24.11.2007 16:02:38 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  33. preč0 sa nechápe?..
    publikované: 24.11.2007 16:15:42 | autor: MissEllie (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. MissEllie, Emma potrebuje pochopiť, prečo sa
    chová tak, ako sa chová. Prečo sa počas posledných rokov tak výrazne zmenil jej pohľad na svet? Prečo sa zmenila v správaní k ostatným? A prečo je dnes tam, kde je?
    Jej život bol plný komplikácií a ona sama sa potrebuje cez tie komplikácie znova prehrýzť.
    publikované: 24.11.2007 20:15:22 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  35. p0dla mna t0 nie je gut..ale..č0 už?..
    ked p0trebuje,nech hryzie..ja by t0 vytlačila d0 uzadia..kym by t0 šl0..
    publikované: 24.11.2007 20:22:00 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  36. ale tým by si asi nič nevyriešila MissEllie
    Asi by si to všetko len na čas odložila. A mohlo by ju to všetko raz celkom zlomiť.
    publikované: 24.11.2007 20:37:43 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  37. ja neviem..u mna t0 zabera..
    veci,kt0re b0li zle vymažem..ak0 keby sa nikdy nestali..
    čas 0d času mi t0 nejaka prk0tina prip0menie..ale naštastie..vymazavať sa mi darí..)))
    publikované: 24.11.2007 20:49:52 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  38. Neviem, či je možné spomienky len tak "vygumovať"
    Emma je presvedčená, že nie. Už sa jej stalo, že mala pocit, že zabudla. A potom sa to nečakane vynorilo vo chvíli, keď bola slabá. A nepripravená.
    publikované: 24.11.2007 20:59:15 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  39. Zle?..da sa..ver mi..
    ale..p0trebuje t0 silu 0s0Bn0sti....teda..asp0n dla mna..))
    publikované: 24.11.2007 21:11:47 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  40. Čím a ako gumuješ svoje spomienky MissEllie?
    publikované: 24.11.2007 21:16:41 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  41. S00sh..sp0mienky?..prít0mn0sť0u..)))
    publikované: 25.11.2007 17:47:06 | autor: MissEllie (e-mail, web, neautorizovaný)
  42. Ale to je len prekrývanie
    jedného druhým. Čo s tým, keď raz tie prakrývky odhrnieš???
    publikované: 25.11.2007 17:55:25 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  43. s00sh..nač0..?..prít0mn0st je tu..vzdy tu bude..
    naš sa za0berať minul0sť0u?..tá je už nemenná..radšej sa za0beram buducn0st0u..a žijem prít0mn0sť0u..nech v buducn0sti nemusim mazať..
    publikované: 25.11.2007 17:59:51 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  44. missellie, ak sa aj nebudem zaoberať minulosťou...
    minulosť sa bude zaoberať mnou.. tomu, čo som prežil a čo je vo mne, neujdem tým, že to jednoducho vytesním..
    takto to chvalabohužiaľ nefunguje...
    publikované: 25.11.2007 18:04:07 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  45. hfw..)))..j0..0k..maš pravdu..ale..
    č0 zmeníš tym,že sa tými sp0mienkami budeš d0nek0nečna za0berať?
    nič..ak0 ti t0 môže p0môcť?..nijak0..skratka..stal0 sa..aj tak treba íst dalej..
    publikované: 25.11.2007 18:15:29 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  46. MissEllie, prečo do nekonečna?
    Myslím, že stači svoju minulosť pochopiť. A vysporiadať sa s ňou. Nezatvárať pred ňou oči. A o to sa teraz snaží aj Emma.
    publikované: 25.11.2007 18:26:09 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  47. tak minul0sť je p0t0m dva týždne..maximalne mesiac p0 vyk0nan0m..
    a nieč0 nechapem aj tak..skratka..beriem t0 ak0 dane..skratka..nie s0m čl0vek,kt0ry sa čast0 vracia..s0m čl0vek,kt0ry ide vpred..ak0k0lvek..
    publikované: 25.11.2007 18:35:31 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  48. missellie, jasné, minulosť nezmeníš...
    no zmeniť môžeš svoj postoj k nej a jej dopad na prítomnosť i budúcnosť.
    Sooshn tomu výstižne hovorí "pochopiť minulosť a vyrovnať sa s ňou".
    a to vôbec nie je málo.. neraz je to doslova o kvalite ďalšieho života.
    publikované: 25.11.2007 18:41:03 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  49. Neviem, koľko máš rokov MissEllie
    Možno Tvoja mladosť ešte nepotrebuje takéto návraty. Možno Ťa tie návraty do minulosti ešte len čakajú.
    publikované: 25.11.2007 18:53:40 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  50. ach j0..nie s0m ani mlada..ani stara...ale..na r0zjímanie teraz nemam čas..)))
    m0žn0 pak..ked bude menej star0sti..ked..)))
    publikované: 25.11.2007 19:02:12 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  51. toto sa mi zatiaľ veľmi páči
    aj po obsahovej stránke, aj štýl písania. len mi trošku vadí to neustále opakovanie slov..
    publikované: 17.03.2008 21:51:26 | autor: MissSECRET (e-mail, web, autorizovaný)
  52. MissSECRET
    Som rada, že sa príbeh páči.
    Sú to moje úplné začiatky v písaní príbehov, sama cítim nedostatky vo forme.
    publikované: 17.03.2008 23:51:22 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  53. :)
    ale vieš čo, to mi v tých prvých trochu vadilo, inak mám pocit, že sa to zlepšuje. a keď má byť toto začiatok, tak neviem veru, ako to skončí. vydanou knihou? :)
    publikované: 18.03.2008 09:15:23 | autor: MissSECRET (e-mail, web, autorizovaný)
  54. MissSecret
    Takéto ambície som nikdy nemala.
    Mám priveľmi rada dobrú literatúru. A tých podpriemerných a priemerných autorov je všade ako maku. Myslím, že radšej ostanem občasnou prispievateľkou na blogu (blogzine).
    publikované: 18.03.2008 09:46:50 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  55. Sooshn, rozumiem Tvojmu postoju, no nestotožňujem sa s ním...
    keby kritériom pre publikovanie knižných titulov bola len literárna hodnota textu, potom by mnohé knihy vôbec neboli vydané.. a keby všetci priemerní a podpriemerní autori mali byť nešťastní, potom by po svete chodilo more nešťastných autorov...
    v skutočnosti je len málo autorov a málo diel, ktoré sa dajú jednoznačne označiť za hodnotné a z hľadiska formy/obsahu za novátorské či aspoň prínosné.. no tak ako vo futbale musia existovať okresné súťaže IV. triedy, aby na ich podhubí vyrástli skvelí futbalisti a mohla sa hrať Liga majstrov, tak aj kvalitné a mimoriadne texty vyrastajú z masy textov priemerných aj podpriemerných.. sú akýmsi ich zhutnením a zavŕšením.
    preto za podstatnejšie kritérium pre publikovanie textu než je (literárna) kvalita považujem jeho potenciál osloviť čitateľskú obec - svojou témou, jej rezonovaním s každodennou skúsenosťou čitateľov, jej výpovednou hodnotou...
    ak smiem, dovolím si maličkú radu:
    nenechaj sa mýliť svojou prílišnou sebakritičnosťou.. a nikdy nehovor nikdy... :)
    publikované: 18.03.2008 10:35:34 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  56. Wyslúžilcovi
    Neviem, či by som svoj postoj nazvala prílišnou sebakritičnosťou. Možno to všetko pramení kdesi v mojom obdive k "hráčom prvej ligy". Možno v priveľkej neskromnosti - radšej nehrať, ako hrať tretiu ligu. Neviem.

    A slovo nikdy používam skutočne len vo výnimočných prípadoch.
    publikované: 18.03.2008 11:16:33 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
  57. Sooshn, pointa je v tom, že cesta do prvej ligy...
    skoro vždy vedie z okresnej súťaže.. a nie je hanba v tretej lige byť, ale (pre ambiciózneho autora) v nej uviaznuť.
    nechať udusiť svoj potenciál obdivom k hráčom prvej ligy mi prichodí ako kontraproduktívna stratégia.
    publikované: 18.03.2008 11:29:30 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  58. Sooshn
    ja si naopak myslím, že ty píšeš veľmi dobre, pútavo a zároveň citlivo. celý čas tam je zachované to napätie, ktoré ma núti čítať stále ďalšiu a ďalšiu časť ;) a keď vychytáš tých pár maličkostí, kľudne môžeš svoje ambície rozšíriť o tú knižku :) aj keď len takú maličkú :)
    publikované: 18.03.2008 21:03:14 | autor: MissSECRET (e-mail, web, autorizovaný)
  59. MissSECRET, Wyslúžilec, tak či onak vďaka.
    publikované: 19.03.2008 08:54:09 | autor: Sooshn (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014